Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven
Fendt er kjent for å være fremme i skoene og for å introdusere gjennomtenkte og vel utførte nyvinninger. Om det så er nye styringssystemer, transmisjoner eller GPS-teknologi er Fendt alltid tidlig ute med å installere det.
- Fendt er et merke som alltid presser folks forventninger til hva man kan finne av teknologi og komfort i en traktor. Når man har kjørt en Fendt, glemmer man aldri detaljene som har blitt lagt i den ergonomiske utformingen. Hvordan hytte og sete demper selv de verste dumpene og hvor presis Vario-transmisjonen er, forteller John Henrik Stadtler som er Salgsansvarlig for Fendt i Norge.
Skal vi tro de som har kjørt Fendt, så er det få andre merker som kan måle seg med den kjørekomforten og presisjonen man finner i en Fendt. Takket være Vario-transmisjonen som ble introdusert i Fendt 900-serien i 1996, har Fendt hatt en fordel.
Vario-revolusjonen
Når man skal nevne revolusjoner gjennom tidene, er det tre som stikker seg ut; den amerikanske revolusjonen, den franske revolusjonen og sist men ikke minst Vario-revolusjonen i 1996. Vario-transmisjonen ble først introdusert med lanseringen av Fendt 900-serie 96-modell på Agritechnica i 1995.
- Når Vario-transmisjonen først traff markedet var den en revolusjon i måten man kjørte en traktor på. På denne tiden var manuelle girskift og clutshing den vante måten å kjøre en traktor, så det er ikke rart mange ble imponerte men også skeptiske til denne nye metoden. For de første kundene var det nok litt uvant å kjøre med Vario-transmisjon, men de fleste kom fort inn i det og innså at fordelene med den nye transmisjonen var enorme, forteller Jørgen Skjelin som er produktsjef for Fendt traktor i Norge.
Idéen om et trinnløs transmisjon strekker seg mange år tilbake før 1996. Fendt mekanikeren og produktutvikler Hans Marshal utviklet allerede det første designet midt på 70-tallet. Utviklingen og finpussen av systemet fortsatte ut i neste tiår, før det ble bestemt at transmisjonen skulle klargjøres for serieproduksjon i 1988 (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Fendt#cite_note-16). Suksesshistorien med Vario-transmisjonen startet med lanseringen av toppmodellen Fendt 926 Vario med 260hk. Ved lansering ble det heftige diskusjoner i traktormiljøet og flere tvilte sterkt på det nye systemet fra Fendt. Men skeptikerne stilnet en etter en når kundene fikk prøvd produktet. 14 år etter lansering, hadde Fendt levert over 100 000 traktorer med Vario-transmisjon (Kilde: https://www.pitchcare.com/news-media/100-000-vario-up-to-now-100-percent-vario-starting-now.html).
- Overgangen til Vario-transmisjon var rask, og tett etterfulgt av Fendt 900 var 400- og 700-serien som har vært viktige modeller her i Norge. I 2009 ble Fendt 200-serie med trinnløs transmisjon introdusert, og siden den gang har alle Fendt-traktorer solgt gjennom Eikmaskin vært levert med trinnløs transmisjon, sier Jørgen.
Vario-transmisjonen sørger for at motoren til enhver tid kan gå med optimalt turtall, noe som gir en stor drivstoffbesparelse. I Vario-systemet er det ingen kløtsjer eller skifter som drar energi, og sørger derfor for at minimalt med kraft går bort. Vario-transmisjonen gjør det også mulig å kjøre traktorene i akkurat den hastigheten du trenger; fra 20 meter per time til 40, 50 eller 60 kilometer per time, avhengig av modell. Samspillet mellom motor og drivverk gjør det mulig å kjøre i høye hastigheter på lavt motorturtall og med lite drivstofforbruk.
- Vario-transmisjonen i Fendt har gjort bønder og entreprenørers hverdag langt mer behagelig. Sømløse vendinger og tilpassede hastigheter kommer godt med uansett om du skal brøyte tett på en husvegg, pløye eller kjøre transport langs vei, forteller Jørgen.