Skip to main content
Til toppen
Fendt - proffens førstevalg

Kombinasjonen av teknologi, komfort og annenhåndsverdi har gjort Fendt til førstevalget for mange.

Fendt - proffens førstevalg

For mange betyr merke på traktoren mye. Noen er oppvokst med Massey Ferguson og har låven full med historie, mens andre sverger til Valtra. Forkjærligheten for traktormerke sitter ofte dypt, og helt enig blir nok aldri Norges bønder og entreprenører. Men spør du om Fendt, så kan de fleste si seg enig i en ting, uavhengig av hvilket merke som ligger deres hjerte nærmest; Fendt har komfort, moderne tekniske løsninger og er proffenes førstevalg.

Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven

Fendt er kjent for å være fremme i skoene og for å introdusere gjennomtenkte og vel utførte nyvinninger. Om det så er nye styringssystemer, transmisjoner eller GPS-teknologi er Fendt alltid tidlig ute med å installere det.

- Fendt er et merke som alltid presser folks forventninger til hva man kan finne av teknologi og komfort i en traktor. Når man har kjørt en Fendt, glemmer man aldri detaljene som har blitt lagt i den ergonomiske utformingen. Hvordan hytte og sete demper selv de verste dumpene og hvor presis Vario-transmisjonen er, forteller John Henrik Stadtler som er Salgsansvarlig for Fendt i Norge. 

Skal vi tro de som har kjørt Fendt, så er det få andre merker som kan måle seg med den kjørekomforten og presisjonen man finner i en Fendt. Takket være Vario-transmisjonen som ble introdusert i Fendt 900-serien i 1996, har Fendt hatt en fordel.

Vario-revolusjonen

Når man skal nevne revolusjoner gjennom tidene, er det tre som stikker seg ut; den amerikanske revolusjonen, den franske revolusjonen og sist men ikke minst Vario-revolusjonen i 1996. Vario-transmisjonen ble først introdusert med lanseringen av Fendt 900-serie 96-modell på Agritechnica i 1995.

- Når Vario-transmisjonen først traff markedet var den en revolusjon i måten man kjørte en traktor på. På denne tiden var manuelle girskift og clutshing den vante måten å kjøre en traktor, så det er ikke rart mange ble imponerte men også skeptiske til denne nye metoden. For de første kundene var det nok litt uvant å kjøre med Vario-transmisjon, men de fleste kom fort inn i det og innså at fordelene med den nye transmisjonen var enorme, forteller Jørgen Skjelin som er produktsjef for Fendt traktor i Norge.

Idéen om et trinnløs transmisjon strekker seg mange år tilbake før 1996. Fendt mekanikeren og produktutvikler Hans Marshal utviklet allerede det første designet midt på 70-tallet. Utviklingen og finpussen av systemet fortsatte ut i neste tiår, før det ble bestemt at transmisjonen skulle klargjøres for serieproduksjon i 1988 (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Fendt#cite_note-16). Suksesshistorien med Vario-transmisjonen startet med lanseringen av toppmodellen Fendt 926 Vario med 260hk. Ved lansering ble det heftige diskusjoner i traktormiljøet og flere tvilte sterkt på det nye systemet fra Fendt. Men skeptikerne stilnet en etter en når kundene fikk prøvd produktet. 14 år etter lansering, hadde Fendt levert over 100 000 traktorer med Vario-transmisjon (Kilde: https://www.pitchcare.com/news-media/100-000-vario-up-to-now-100-percent-vario-starting-now.html). 

- Overgangen til Vario-transmisjon var rask, og tett etterfulgt av Fendt 900 var 400- og 700-serien som har vært viktige modeller her i Norge. I 2009 ble Fendt 200-serie med trinnløs transmisjon introdusert, og siden den gang har alle Fendt-traktorer solgt gjennom Eikmaskin vært levert med trinnløs transmisjon, sier Jørgen.

Vario-transmisjonen sørger for at motoren til enhver tid kan gå med optimalt turtall, noe som gir en stor drivstoffbesparelse. I Vario-systemet er det ingen kløtsjer eller skifter som drar energi, og sørger derfor for at minimalt med kraft går bort. Vario-transmisjonen gjør det også mulig å kjøre traktorene i akkurat den hastigheten du trenger; fra 20 meter per time til 40, 50 eller 60 kilometer per time, avhengig av modell. Samspillet mellom motor og drivverk gjør det mulig å kjøre i høye hastigheter på lavt motorturtall og med lite drivstofforbruk.  

- Vario-transmisjonen i Fendt har gjort bønder og entreprenørers hverdag langt mer behagelig. Sømløse vendinger og tilpassede hastigheter kommer godt med uansett om du skal brøyte tett på en husvegg, pløye eller kjøre transport langs vei, forteller Jørgen.

Entreprenøren og storbondens favoritt

Det er mange som har fått sansen for nyvinningene og komforten man får i en Fendt, men for entreprenøren og storbonden som sitter timesvis i traktoren hver dag, har Fendt blitt en nødvendighet. Løsningene gjør ikke bare arbeidshverdagen lettere, men bedrer livskvaliteten. 

- Den typiske Fendtkunden er han som tilbringer mange timer i traktoren hver dag og er teknologiinteressert. For Fendtkundene blir komfort og ergonomisk utforming av førermiljøet en nødvendighet, når de skal tilbringe så mange timer som de gjør i traktoren, forteller John Henrik.

En entreprenør som har investert tungt i Fendt er Storåsen AS som driver med brøyting og vedlikehold av veinettet på Sjusjøen. Her har de ansvar for 1300 innkjørsler og det kreves derfor presisjon fra både føreren og traktoren. 

- Når vi brøyter tett på hyttevegger, så er det viktig at vi kan forutse når traktoren vil stoppe og hvordan den vil ta i gang når vi trykker på gassen. Om vi ikke kan det, må man sitte med beinet over bremsen hele tiden for å passe på, og det blir slitsomt i lengden. Med Fendt kan vi føle oss helt trygge på at den stopper når den skal, og at igangkjøringa blir så jevn som mulig. Det gode samspillet mellom motor og drivverk er noe vi merker ekstra godt når vi brøyter. Traktoren stresser ikke, men girer seg opp og ned til det riktige turtallet, uansett om det er mye og tung snø. Dette er behagelig for sjåføren, og sikrer god kjørekomfort i den allerede støysvake hytta, forteller Trond Sverre som er daglig leder i Storåsen AS. Du kan lese hele reportasjen om Storåsen AS her.

Det er ikke bare entreprenører som finner glede i løsningene til Fendt. I Landsmarka i Telemark møter vi Henrik Kjeldsen som kjører en Fendt 724 Vario Gen6 Profi+ og driver 1600 mål på Holla gård.

- Jeg har kun en traktor, en Fendt 724 Vario Gen6 Profi+, som jeg bruker til alt i driften her. Det er en veldig allsidig traktor som kan gjennomføre de tyngste oppgavene, samtidig som den er smidig nok til de minste. Kombinasjonen av teknologien vi finner i Fendt med den minimale jordbearbeidingen vi driver her, har jeg muligheten til å drifte alle de 1600 målene med kun denne traktoren. Når jeg kjører ut på jordet, laster jeg inn skiftene og styreenheten til såmaskinen. Når det ligger inne, kan jeg enkelt velge hvilken kjørelinje jeg skal ha, så følger traktoren den og sørger for at såmaskinen gir akkurat riktig mengde såkorn, forteller Henrik Kjeldsen. Du kan lese hele reportasjen om Henrik her.

Service og teknologi

Teknologi og service er blitt viktige punkter for Fendts suksess i Norge. De som kjører Fendt er opptatt av optimalisering av arbeidet de gjør, og har ikke tid til nedetid om det skulle oppstå problemer.

- En svært viktig faktor for at Fendt har hatt en slik suksess i Norge er serviceapparatet vi har i Eiksenteret. Uansett hvor i Norge du er, står flinke mekanikere klare til å hjelpe deg på dagen om noe skulle skje, forteller Jørgen.

Introduksjonen av ny teknologi som gir mulighet for presisjon i arbeidet samt overvåkning av traktoren har blitt en viktig del av Fendtkundene sin hverdag. Stadig færre gårder forsyner stadig flere folk med mat, og den moderne gårdsdriften må derfor være så effektiv som mulig. 

- Mulighetene vi får gjennom Fendt Connect og Fendt One gjør arbeidshverdagen til bonden enklere og mer økonomisk, forklarer Jens Gjølga som er produktsjef i presisjonslandbruk i Eikmaskin.

VarioGuide / Fendt Guide er det sentrale, automatiske styresystemet på Fendt Vario-traktorer, finsnittere, sprøyter og skurtreskere. Ved hjelp av svært nøyaktig satellitteknologi kan maskinen styres pålitelig og presist inntil +/-2 cm. Du holder deg alltid på sporet, får arbeidet gjort med høyere kvalitet og får mer ut av maskinen. 
Fendts sporfølging er helt integrert i Fendts betjeningskonsept på tvers av kjøretøyene – en fordel for både ferske og erfarne førere. Fendts automatiske sporfølgingssystem betjenes via terminalen i armlenet, eller i taket.

- I dag stilles det svært høye krav til bønder, og det kan derfor være smart å kunne lene seg på teknologien vi finner i Fendt Guide og med FUSE systemet, som er designet for å skulle gjøre arbeidshverdagen enklere. Ved bruk av teknologien kan vi få bedre avlinger og jordhelse, samt at bonden har mer overskudd på slutten av dagen, konstaterer Jens.

Nyvinner gjennom 100 år

Selv om Fendt sin historie i Eikmaskin begynner i 1998, har merket vært ledende på en rekke områder gjennom de siste 100-årene.

1930: Den første Europeiske lille traktoren med motor på 6 hk
1932: Dieselross hadde en 9 hk Deutz -motor, hele jernhjul med et gummilag og en fjæret foraksel
1953: Introduksjon av Fendt Tool Carrier med 4 monteringsposisjoner (GT -serien)
1959: Fendt mottok gullmedalje fra DLG for sitt geniale "enmanns" –system
1962: Nok en gullpris ble vunnet for den første selvdrevne betehøsten basert på GT Tool Carrier
1968: Farmer 3S på 48 hk blir lansert med væskefylt svinghjul (Turbomatic) som blir en trendsettende teknologi 
1975: Favorit LS serien blir lansert med komfort førerhus, sekssylindrede motorer fra 85-150 hk, og elektrohydraulisk betjening av trepunktshydraulikk som setter en nye standard for traktorer i denne hk-klassen
1979: Forut for sin tid; er generasjonen med høyeffektstraktorer i klassen over 200 hk, Favorit 622 LS (211 hk) og 626 LS (252 hk) ble lansert
1980: Farmer 300-serien fra 80-86 hk setter en ny trend i traktormarkedet: 40 km/t topphastighet, firehjuls bremsesystem, Turbomatic og førerhus på gummidempere setter en ny standard
1993: Banebrytende; 800-serien er de første traktorene med høyt antall hestekrefter i verden med turboskift, hydropneumatisk forakseloppheng og en toppfart på 50 km/t. Den kraftigste maskinen i dette segmentet: Favorit 824 med 230 hk
1995: Verdens første traktor med høy effekt og trinnløs Fendt Vario transmisjon, Vario 926, ble lansert
1996: Vario kom i nye 900-serien med 180 til 260 hk
1998: Introduksjon av den nye Vario 700-serien (140 og 160 hk). Det innovative betjeningskonseptet, Fendt Variotronic, mottar internasjonale priser
2002: Utvidelse av Fendt's spekter av høstemaskiner: C-serien treskere, rundballepresser, firkantpresser.
2004: Verdens første; forakseloppheng med nivåregulering for smalsporede traktorer
2005: Fendt presenterer 936 Vario med 360 hk og en toppfart på 60 km/t sammen med 312 Vario på Agritechnica. Dieselross feirer 75 år.
2006: Fem nye Vario-serier, med totalt 21 nye modeller med maksimal motoreffekt fra 95 til 360 hk lanseres.
2007: Fendt introduserer prosjektetstudien TRISIX, en fremtidsrettet supertraktor, på Agritechnica. Fendt hadde også flere nyheter: En traktor som kjørte på rapsolje, og en helt ny frontlaster.
2008: Elleve nye treskermodeller ble presentert på "Fendt Field Day" i Wadenbrunn. Rotortreskeren med 459 hk er utstyrt med bransjens største rotor på den tiden.
2009: Fendt starter serieproduksjon av spesialtraktorene 200 Vario V/F/P. Den nye 200 Vario, 800 Vario og Fendt's hybridskurtresker vises på Agritechnica.
2010: De først "Fendt Efficient Technology"-modellene introduseres på "Fendt Field Day" i Wadenbrunn: Den nye 800 Vario og 900 Vario med opp til 390 hk. Videre presenteres Fendt's egen selvgående finsnitter for første gang.
2011: Den nye 700 Vario med det nye førerhuset VisioPlus lanseres. Den første Fendt Katana 65 finsnitteren settes i drift i kundens åker.
2012: Lansering av nye 300 Vario-serien med SCR teknologi
2015: Fendt 1000 vinner publikumsprisen i Norge
2022: Fendt 728 Vario Gen7 blir Tractor of the Year 2023

Lyst til å vite mer?

Ønsker du vite mer om Fendt sin Historie i Europa? Ta en titt på denne filmen.
Er du på utkikk etter ny traktor eller bare vil slå av en prat? Ta turen innom ditt nærmeste Eiksenter.

Lenker
Min side