Tekst: Lars Ovlien | Foto: Lars Ovlien
– Vi har et ønske om å bruke traktor i større grad, da de kan utføre flere oppgaver enn for eksempel en hjullaster. Alt vårt utstyr er lakkert gult, og det har med sikkerhet og synlighet ute på området å gjøre. Vi gikk ut i markedet og ba om tilbud, og Eiksenteret vant den runden, forteller Harald Huser, seniorrådgiver rullende materiell i Avinor.
Så langt har Sogndal, Harstad/Narvik (Evenes) og Florø lufthavn fått hver sin gule MF 6718 S. Modellen ble kåret til Machine of the Year i mellomklassen under årets SIMA-utstilling i Paris, og var da med sine 200 hk den kraftigste firesylindrede traktoren på markedet.
– I et land som Norge må vi være godt rustet for alle værforhold, slik at vi kan holde flyplassene åpne. For å få mest mulig krefter, samtidig som traktoren er smidig på trange områder, ønsket vi en firesylindret traktor. MF 6718 S er midt i blinken for oss, og vi ventet faktisk litt for å få den.
Deletilgangen har vært et viktig poeng for Avinor.
– Vi har en strategi på å prøve mer landbruksrelatert utstyr fordi det gir oss enklere tilgang på forhandlere og utstyr. Derfor har vi investert i frontmonterte Dalen 2013 totrinns snøfres, som vi er fornøyd med både med tanke på styrke, holdbarhet og tilgang på deler. Vi har også kjøpt inn gullakkerte Foss-Eik-hengere fra Eiksenteret, som vi bruker til å frakte sandspredere og kjemikaliespredere rundt på flyplassene.
Det er ikke usannsynlig at du vil se flere gule MF-er med tilhørende utstyr på flyplasser rundt i landet i tiden fremover.
– Vi har troen på at kombinasjonen av traktorer og landbruksrelatert utstyr er veien å gå for oss, sier Huser.