Skip to main content
Til toppen
Eiksenteret; bondens møteplass

Eiksentrene har blitt en viktig møteplass for bønder rundt om i Norge.

Eiksenteret; bondens møteplass

Det er mye som har endret seg siden Eik’s Maskinforretning ble stiftet i 1922. Ikke bare har maskiner og utstyr blitt større og mer effektive, men butikkene og hvordan vi utfører service, har også hatt drastiske endringer. Fra små butikker og delelager, til store butikklokaler, verkstedhaller og servicebiler.

Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven

Utviklingen vi har sett i landbruket gjennom de siste 100 årene, var det nok få som kunne forestilt seg i 1922. Blant disse var faren til Christian Eik, som kom med en klar advarsel til sin sønn.

-    Du må finne på noe annet, unge mann, det er ingen fremtid i denne bransjen. Bønder har det de trenger av redskaper nå.

Men Christian Eik hadde troa på utvikling i landbruket, og i det fikk han rett. Eventyret startet for fullt da Eik’s Maskinforretning fikk importen på Ferguson-traktorer, og de første traktorene med trepunktshydraulikk rullet inn på norsk jord. Revolusjonen “Gråtassen” dro med seg, var nok større enn hva selv Christian Eik kunne forestilt seg når han startet bedriften.

Oppfølging og service ble viktig

Etter andre verdenskrig, satte salget av Ferguson TE-20 virkelig fart for Eikmaskin. På 50-tallet hadde Eikmaskin en markedsandel på 60-70% med Ferguson TE-20, bedre kjent som Gråtass. Traktoren ble nær sagt allmannseie fra 1947, men det gode salget krevde oppfølging.

-    Da jeg startet som mekaniker på 50-tallet, var jo yrket et helt annet enn hva det er i dag. De fleste bøndene som hadde kjøpt seg en Gråtass, kunne jo så og si ingenting om traktor eller motor. De hadde jo bare hatt hest tidligere! Derfor ble alt av servicer utført av oss mekanikere. Alt fra oljebytte, til rengjøring av plugger og stifter, forteller Helge Ohren, som har jobbet på Eiksenteret Hønefoss i over 50 år.

Selv om traktor og motor var vesentlig enklere oppbygd på denne tiden, var det krevende jobber som ble utført av mekanikerne. Var de heldige, kunne de stå og skru i små verksteder i butikkene, men som regel måtte man ut til kunden og skru.

-    I starten utførte vi tre servicer gratis hos kunden når de hadde kjøpt ny traktor. Da dro vi ut til gårdene og gjennomført bytte av oljer, filtre og annet som måtte gjøres på traktorene. Bruken av traktorene var jo minimal i forhold til det timeantallet vi ser de blir brukt i dag, så det var sjeldent oljen var rukket å bli så alt for svart før den ble byttet igjen. Ofte hadde ikke traktoren gått mer enn 15-25 timer siden forrige skift, forteller Helge.

Selv om oljeskift og service var en stor del av hverdagen for mekanikerne, var det ofte større jobber som bytte av topper eller stempler som ble utført. Ofte i ikke-optimale forhold.

-    Det var sjeldent vi kunne stå inne og skru da vi var ute hos kunde. På denne tiden var det jo ingen som hadde verkstedhaller eller liknende, så da sto vi utendørs. Jeg husker spesielt en kunde vi var hos oppi dalen her. Han hadde brukt traktoren til skogsdrift, og hadde fått motorstopp langt oppe i dalsiden. Da måtte vi gjennomføre bytte av topp på motoren i -25 celsius og godt over en meter med snø, sier Helge med et smil.

Kanskje er det nettopp denne typen oppfølging, kombinert med svært gode produkter, som har gjort at Eikmaskin har vært her for den norske bonden i 100 år. Christian Eik forstod tidlig at om bediften skulle leve lenge, var det viktig å følge opp kundene og gi de god opplæring. For selv om traktor er noe vi alle kjenner i dag, hadde ikke bøndene som kjøpte seg Gråtasser forholdt seg til noe annet enn hest tidligere. Dermed ble gode selgere og service-personell nøkkelen til suksess. Og nettopp denne tankegangen har ikke Eikmaskin lagt fra seg.

Et bevis på Eikmaskin sitt fokus på oppfølging og service kommer godt frem i reklamemateriell fra 1945: “Vi legger stor vekt på å sette Dem grundig inn i bruke slik at De kan stelle maskinen godt. Våre erfarne service-folk står alltid til tjeneste med råd og dåd”.

En møteplass gjennom 100 år

Gjennom 100 år, har det blitt startet en rekke forhandlere og avdelinger i Norge. I 1985 fikk ansatte i Eikmaskin muligheten til å kjøpe opp og starte egne virksomhet. For Eikmaskins mål har vært at et Eiksenter alltid skal være i nærheten for den norske bonden.

-    Eiksentrene rundt i landet er og har nok vært viktigere for bøndene enn hva mange kan forestille seg. Service og tilgang på utstyr var en ting, men det viktigste bidraget til Eiksentrene har nok vært det å være en møteplass for bøndene. Uansett om du er på et Eiksenter sør i landet eller langt nord, er det sjeldent det ikke sitter en eller to bønder eller entreprenører i “kaffe-kroken”. Der kan de prate om løst og fast, slå av en prat med en selger om nytt utstyr eller finne løsninger på problemer. Yrket som bonde kan være ensomt, og derfor blir møteplasser som Eiksenteret viktige, forteller Helge.

Selv om Eiksenteret som møteplass for bonden har forholdt seg likt gjennom de 100-årene, er det mye som har forandret seg på butikk-fronten. De største endringen kom i 1985, da Eikmaskin gikk over til en franchisemodell, og butikkene skulle dekke en større andel av kundens behov.
-    Utover 80- og 90-tallet dukket det opp flere og flere produkter i butikkene. Tidligere hadde traktor og redskap vært i fokus, men nå skulle vi tilby alt bonden og entreprenøren måtte ha behov for. Alt i fra oljer og kjetting, til i dag ekstralys og robotgressklippere. Utviklingen av butikken har vært viktig ikke bare for Eiksenteret som kjede, men også for bonden. Nå får bøndene tak i akkurat det de måtte trenge, på sitt lokale Eiksenter, forteller Helge.

MF 3000-serien endret serviceyrket 

Service- og mekanikeryrket har hatt store forandringer gjennom de siste 100-årene, men den største endringen kom likt med at Massey Ferguson 3000-serien ble lansert i 1986. MF 3000-serien var forut for sin tid, og utrustet med mye elektronikk som kunne styre alt fra trepunktshydraulikk til motorturtall.
-    Massey Ferguson 3000-serien markerte et skifte i mekanikeryrket. Denne traktoren var starten på overgangen fra kun mekaniske løsninger og servicer, til at man i større grad drev med feilsøking på elektronikk og sensorer. For mange mekanikere var nok dette en stor overgang. Når MF 3000-serien ble lansert var det jo ingen tidligere produkter i dette segmentet som hadde hatt så mye elektronikk!
Selv om elektronikk og datamaskiner har blitt en svært viktig del av serviceyrket, gjennomfører fortsatt Eiksenterets mekanikere store mekaniske reperasjoner. Alt fra bytte av motor til enkle servicer blir gjennomført på Eiksentere rundt om i landet. Elektronikken i traktorene har også medført løsninger som gjør bondens vedlikehold av traktor og utstyr enklere. Med MF- og Fendt Connect får både bonden og mekaniker enkelt tilgang til traktorens vedlikeholdsplan slik at servicer kan planlegges god tid i forkant. Dette sørger for at traktorene alltid er operativ når behovet er størst.
Connect gir også mulighet for å feilsøke traktorene over nett. På denne måten kan mekanikerne feilsøke traktoren direkte fra Eiksenteret, slik at de vet hvilke deler de må ta med seg når de skal ut til kunden. 
-    Løsningene vi har i dag kunne vi nok ikke kommet opp med i vår villeste fantasi når jeg startet på 50-tallet. Muligheten til å fjernsøke traktorene fra en pc, står i sterk kontrast til feilsøkingen vi drev med ute i -25 celsius med snø over hofta, sier Helge lattermildt.

Klare for 100 nye år

Eikmaskin har vært der for den norske bonden i 100 år, og har ingen planer om å gi seg. Men hva er det som er nøkkelen til deres langvarige og tilsynelatende fremtidige suksess?

-    Om man skal være konkurransedyktig i dette markedet, må man kombinere svært gode produkter med kunnskap og oppfølging. Alle disse tingene har Eikmaskin hatt gjennom 100 år, og jeg er helt sikker på at de vil ha det i 100 år til. Eiksentrene sin overlegne lokalkunnskap gjør at de har vært, og fortsetter å være, den beste plassen bønder og entreprenører kan handle utstyr, avslutter Helge.

Skal vi tro Trond Kjempekjenn, administrerende direktør i Eikmaskin, virker fremtiden lys for Eikmaskin og de lokale Eiksentrene.

-    Gjennom 100 år har vi tilegnet oss mye kunnskap, og denne vil vi ta med oss videre de neste 100 årene. Vi vil ha fokus på å ha gode lokale forhandlere, som har kunnskap om produktene våre og kundene i sitt område. Vi skal fortsette å utvikle oss, og tilby fremtidsrettede løsninger med fokus på bærekraft og forenkle hverdagen til bønder og entreprenører, forteller Trond.

Lyst til å vite mer?

Er du på utkikk etter ny traktor eller bare vil slå av en prat? Ta turen innom ditt nærmeste Eiksenter.

Lenker
Min side