Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven
Massey Ferguson 8S har, som MF 3000-serien, blitt redesignet for å møte kravene bønder og entreprenører stiller til traktorene sine. Teamet hos Massey Ferguson startet med blanke ark, og designet en helt ny traktor med utgangspunkt i brukernes ønsker.
- Når MF 3000-serien kom i 1986 var det en traktor forut sin tid. Gulvet var flatt, trepunktshydraulikken var elektrisk styrt og den første Datatronic-skjermen var også å finne i disse traktorene, forteller Ole Jakob Rustad, som er produktsjef for Massey Ferguson i Eikmaskin.
Oversikt over drivstoff-forbruk, antall mål som var kjørt og slurekontroll var bare noen av nyvinningene som var å finne i MF 3000-serien. På samme måte finner vi en rekke nyvinninger i MF 8S.
Girkasse tilpasset ditt bruk
Når MF 8S ble lansert i 2020 var dette med Dyna 7 eller E-Power girkasse, men nå er den også å få med den trinnløse Dyna-VT kassa som mange har ventet på.
- Vi vet det er mange kunder som har ventet på at Dyna-VT skulle komme til MF 8S, og nå er den her, forteller Syver Bjørgo som er Områdesalgssjef for Massey Ferguson.
Dyna-VT kassa er velkjent fra blant anne MF 6S og MF 7S, og er blitt en favoritt blant mange brukere.
- Det finnes ikke noen enklere måte å kjøre en traktor på enn med trinnløs transmisjon. Traktoren blir utrolig presis, og med den nye kjørespaken og mulighetene den gir blir MF 8S med Dyna-VT en svært behagelig kjøreopplevelse, fortsetter Syver.
På samme måte som med E-Power kassa, kan man enkelt bytte mellom å kjøre traktoren med kjørespaken eller med pedalen. Man har muligheten til å ha to cruise-kontroll hastigheter, samt at man kan dytte kjørespaken helt frem og la traktoren akselerere til en forhåndsinnstilt hastighet. Hastigheten kan justeres med scrollehjulet på multipaden mens du kjører.
- Den nye Dyna-VT kassa opereres på samme måte som E-Power kassa, men vi får en del fordeler. Vi kan blant annet sette starthastigheten til 0 km/t. Det betyr at traktoren vil stå i ro når vi velger kjøreretning, og vil ikke bevege seg før vi tråkker på gassen. I det vi slipper gassen vil traktoren gå tilbake til 0 km/t. Responsiteten på vendegiret kan også enkelt justeres, forteller Syver.
Velger man Dyna-VT får man en effektivisert drivlinje som sørger for optimal komfort og minimalt med dieselforbruk. En annen nyhet er også Auto-modus.
- Dyna-VT kassa kommer nå også med Auto-modus, som gir føreren mulighet til å manuelt justere hastigheten fremover, samtidig som traktoren regulerer omdreiningene på motoren etter kraftbehov og hastighet, sier Syver.