Skip to main content
Til toppen
Dyna-VT har kommet til Massey Ferguson 8S

MF 8S og MF 3000-serien representerer hver sin revolusjon.

Dyna-VT har kommet til Massey Ferguson 8S

I 1986 ble Massey Ferguson 3000-serien lansert, og var en nyvinning med sine elektroniske kontroller og hjelpemidler. 34 år senere, i 2020, ble Massey Ferguson 8S lansert. En redesignet traktor, bygget for å oppfylle kravene som stilles til dagens og fremtidens traktorer.

Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven

Massey Ferguson 8S har, som MF 3000-serien, blitt redesignet for å møte kravene bønder og entreprenører stiller til traktorene sine. Teamet hos Massey Ferguson startet med blanke ark, og designet en helt ny traktor med utgangspunkt i brukernes ønsker.

-       Når MF 3000-serien kom i 1986 var det en traktor forut sin tid. Gulvet var flatt, trepunktshydraulikken var elektrisk styrt og den første Datatronic-skjermen var også å finne i disse traktorene, forteller Ole Jakob Rustad, som er produktsjef for Massey Ferguson i Eikmaskin.

Oversikt over drivstoff-forbruk, antall mål som var kjørt og slurekontroll var bare noen av nyvinningene som var å finne i MF 3000-serien. På samme måte finner vi en rekke nyvinninger i MF 8S.

Girkasse tilpasset ditt bruk

Når MF 8S ble lansert i 2020 var dette med Dyna 7 eller E-Power girkasse, men nå er den også å få med den trinnløse Dyna-VT kassa som mange har ventet på.

-    Vi vet det er mange kunder som har ventet på at Dyna-VT skulle komme til MF 8S, og nå er den her, forteller Syver Bjørgo som er Områdesalgssjef for Massey Ferguson.

Dyna-VT kassa er velkjent fra blant anne MF 6S og MF 7S, og er blitt en favoritt blant mange brukere.

-    Det finnes ikke noen enklere måte å kjøre en traktor på enn med trinnløs transmisjon. Traktoren blir utrolig presis, og med den nye kjørespaken og mulighetene den gir blir MF 8S med Dyna-VT en svært behagelig kjøreopplevelse, fortsetter Syver.

På samme måte som med E-Power kassa, kan man enkelt bytte mellom å kjøre traktoren med kjørespaken eller med pedalen. Man har muligheten til å ha to cruise-kontroll hastigheter, samt at man kan dytte kjørespaken helt frem og la traktoren akselerere til en forhåndsinnstilt hastighet. Hastigheten kan justeres med scrollehjulet på multipaden mens du kjører.

-    Den nye Dyna-VT kassa opereres på samme måte som E-Power kassa, men vi får en del fordeler. Vi kan blant annet sette starthastigheten til 0 km/t. Det betyr at traktoren vil stå i ro når vi velger kjøreretning, og vil ikke bevege seg før vi tråkker på gassen. I det vi slipper gassen vil traktoren gå tilbake til 0 km/t. Responsiteten på vendegiret kan også enkelt justeres, forteller Syver. 

Velger man Dyna-VT får man en effektivisert drivlinje som sørger for optimal komfort og minimalt med dieselforbruk. En annen nyhet er også Auto-modus.

-    Dyna-VT kassa kommer nå også med Auto-modus, som gir føreren mulighet til å manuelt justere hastigheten fremover, samtidig som traktoren regulerer omdreiningene på motoren etter kraftbehov og hastighet, sier Syver.

To nye modeller 

I tillegg til å tilby Dyna-VT transmisjonen på alle MF 8S modellene, lanseres nå også to nye motorvalg, nemlig 285HK og 305HK.

-    De to nye modellene bygger videre på suksessen Massey Ferguson har hatt med MF 8S, og øker motoreffekten ytterligere. Den nye 305HK modellen er det nye flagskipet, og kommer med Dyna-VT transmisjon og “Exclusive” spesifikasjonen som standard.

MF 8S.285 leverer 285HK konstant, med 20HK EPM boost når det trengs. Denne traktoren kan leveres med både Dyna 7, Dyna E-Power og Dyna-VT kassa. For MF 8S.305 får man konstant 305HK uten noen form for boost. Denne modellen leveres kun med Dyna-VT kassa.

-    Begge modellene er svært gode, og man finner den vel utprøvde og driftsikre AGCO Power 7,4-liter motoren i begge modellene. 

Lyst til å vite mer?

Ta kontakt med ditt nærmeste Eiksenter for mer informasjon eller prøvekjøring.

Her finner du ditt nærmeste Eiksenter.

Lenker
Min side