Tekst: Lars Ovlien | Foto: Elisabeth Grosvold
– Utbyggingen av E18 mellom Tvedestrand og Arendal er ekstremsport, så vi må bare stå. Bare dieselforbruket til maskinene i bruk er opp mot 40 000 liter i døgnet på det meste. Da trenger vi solid utstyr, og Fendt har jo rykte på seg for å være brukbare redskap, forteller verksmester John Johannessen i AF Gruppen.
De er et av Norges ledende entreprenør- og industrikonsern og har sin maskinavdeling på Auli i Nes kommune. I februar 2017 investerte de i tre nye Fendt 826 Vario Profi til bruk i veiprosjektet. Johannessen var med på innkjøpet.
– Vi har hatt en god dialog med Eiksenteret Kløfta hele veien. De tre Fendt-ene skal brukes til å kjøre ut diesel, til vanning av veiene for støvdemping med 12 og 18 kubikk vogner og for å frakte mindre maskiner ved hjelp av maskintilhengere. I perioder går traktorene nesten døgnkontinuerlig.
Kompakt og sterk
Fendt 826 Vario er en populær modell hos entreprenører og bønder som driver stort. Den kombinerer kompakte dimensjoner med 260 hk, noe som gjør det godt egnet til transportarbeid. Egenvekten er bare på 9,5 tonn, og den tar 6,5 tonn nyttelast.
– God driftsøkonomi var en del av vurderingene da vi valgte Fendt, forklarer Johannessen.
Traktorene er stasjonert på tre ulike steder.
– Serviceopplegget er også viktig. Derfor har vi inngått en serviceavtale med Eiksenteret Rykene. Så langt har det ikke vært det store behovet, men det er viktig å ha dette på plass.
God komfort
E18 mellom Arendal og Tvedestrand er det nye statlige utbyggingsselskapet Nye Veier AS sitt første totalentrepriseprosjekt. Forventet åpning av strekningen er om to år. Det blir lange dager når AF Gruppen bygger 23 km firefelts motorvei og 14 km fylkesvei. Fendt er kjent som en komfortabel og brukervennlig traktor. Moderne teknologi og store vindusflater bidrar til å gjøre arbeidsdagen mer behagelig.
– Fendt er jo regnet som Rolls Royce innen traktorer og vi har fått veldig mye skryt for komforten fra sjåførene som bruker traktorene. Vi valgte å legge oss på utstyrsnivå Profi, som gjør at traktoren også er interessante i landbruket. Vi håper det bidrar til en god annenhåndsverdi når vi bytter ut utstyret om noen år, poengterer verksmester John Johannessen i AF Gruppen.