Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven
Sola titter så vidt opp over fjellet, i det vi møter Dag Håvard i Stavadalen i Reinli. På plassen står en flunkende ny Massey Ferguson 8S 265 med E-power girkasse parkert.
- Det er viktig å ha utstyr som er kvalifisert for jobben. Du har en del kunder som forlanger en del av deg kan du si, forteller Dag Håvard.
Dag Håvard brøyter i dag for 220-230 hytter, samt veiene inn på fjellet. Og når været står på som verst, kan dagene bli lange - da er det viktig å ha utstyr som fungerer.
En traktor som må tåle været
Selv om sola skinner i det vi besøker Dag Håvard, forteller han om hvor ekstremt været kan bli på fjellet og hva som kreves av utstyret.
- Været er den største utfordringen. Når det er mye vind og snø, så driver jo veien igjen omtrent like fort som du får brøyta. Så når det er mye folk på hyttene, da går traktoren døgnet rundt, forteller Dag Håvard.
Men lange dager i traktoren og dårlig vær er ingen stopper for MF 8S-en. Inne i hytta er det god komfort, selv når timene i stolen runder tosifret og mørket faller på utenfor. Godt ventilasjonsanlegg og ny førerplass gjør at komforten i hytta er upåklagelig.
- Veldig rolig og fin hytte, med lite bråk inne i hytta. Og enkel betjening av både klimaanlegg og andre funksjoner på traktoren, forteller han.
I tillegg er luftfilteret plassert i glippa mellom motoren og hytta, som sikrer at det ikke pakker seg med snø. Dermed kan brøytingen fortsette, uten at man må ut av hytta for å rense luftinntaket for snø.
Nok av kraft, selv i de tyngste bakkene
Dag Håvard sin nye 8S er levert av Eiksenteret i Fagernes og er utstyrt med E-power girkasse. Dette er en dobbeltkløtsj girkasse, utviklet av Massey Ferguson. Selv om det ikke er en trinnløs transmisjon, er betjeningen veldig lik, men med et mindre effekttap. Faktisk hele 27 %, og i tillegg får man en besparelse på 5% i drivstoff-forbruket.
- Den nye E-power girkassa ser ut til å virke veldig bra. Hvertfall når du får stilt den inn etter den kjørestilen du selv har. Også har den en veldig bra motorbrems, legger Dag Håvard til.
Og bra motorbrems er greit å ha på stedene Dag Håvard brøyter. For bakkene er bratte og fokksnøen gjør kjøreforholdene svært krevende til tider.
- Du kommer jo inn i brøytefonner på 2 til 3 meter gjerne, som du skal igjennom. Så det trengs jo litt power når du skal igjennom slike ting, forteller han.