Tekst: Lars Ovlien : Foto: Liss Johansen
– Jeg har kjørt en Fendt 828 med VarioGrip i et års tid nå, og har definitivt gode erfaringer både ute på jordet og som entreprenør. Det er en enkel teknologi jeg anbefaler på det varmeste, sier Daniel Johnsen fra Sørvikmarka to mil sør for Harstad.
Han har tatt over familiegården og jobber for faren Asle, som driver maskinstasjon. For omkring ett år siden investerte faren i en Fendt 828 Vario fra Eiksenteret Sortland.
– Vi bestemte oss for å legge til VarioGrip slik at jeg kunne kjøre den på gården også. Jeg bruker den til alle tunge oppgaver, som pressing og møkkjøring, og det fungerer overraskende bra.
Flyter på jordet
VarioGrip gjør at du enkelt kan justere dekktrykket fra 0,6 til 2,5 bar via Vario-terminalen etter behov.
– Flytevnen er helt ekstrem, jeg hadde ikke drømt om at det skulle være så bra. Når jeg kjører med 0,6 bar på de våteste jordene flyter jeg mye bedre enn jeg gjorde med den gamle Fendt 720-traktoren, som vel veier drøyt 1,5 tonn mindre. Jeg har en MF 5610 jeg bruker å slå med, og den går gjennom der jeg flyter over med Fendt-en, forklarer Johnsen.
Pressa veier 6,5 tonn med to rundballer på, men det er ikke noe problem lenger.
– Tidligere var jeg plaget med mye kjøreskader, og at pressa rev seg løs. Sånn er det ikke lenger.
Justerer seg inn
Johnsen har lært seg hvilke dekktrykk som passer for ham.
– Som oftest kjører jeg med 1,4 bar fremme og 1,6 bak ute på eng. Da får jeg ingen kjøreskader. Så kan jeg justere den helt ned på steder der det er svært fuktig, forklarer han.
Kjører du med riktig dekktrykk er det mye å hente både i form av lavere drivstofforbruk og bedre trekkraft.
– Med den gamle traktoren kunne det bli litt deigete når det var mye vekt på hengeren. Nå kan jeg bare trykke på en knapp og få 2,5 bar i dekkene. Da blir ekvipasjen mye roligere og lettkjørt langs vei, selv med maks last.
Enkel betjening
VarioGrip styrer du enkelt fra Vario-terminalen inne i traktoren, og alt går automatisk.
– Jeg bruker to funksjoner. Du har en knapp på skjermen som du programmerer for vei eller eng, så forhåndsinnstiller du dekktrykket. Når jeg kjører ut på engen trykker jeg bare på knappen, så slippes lufta ut. Når jeg kjører inn på veien igjen fylles det på igjen. Du kan lage en quick-jump så du har dette på skjermen hele tiden, og så kan du også enkelt markere hjulene og justere lufttrykket manuelt med en rullebryter. Det er like enkelt som å bruke en smarttelefon, forteller Daniel Johnsen.
Vil du prøvekjøre en Fendt? Bestill prøvekjøring her.