Tekst og foto: Lars Ovlien
– Jeg hadde naturligvis høye forventninger til Fendt. De går jo for å være Rolls Royce blant traktorer, men så har jeg heller ikke blitt skuffet. Fendt 724 Vario har absolutt svart til forventningene, sier Jon Kristian Ruud.
Det er over 30 grader varmt, og solen steker fra en skyfri himmel. Ruud er på anlegg i Holkebylia i Nannestad. Med utsikt mot flytårnet på Gardermoen bygges det eneboliger av høy kvalitet. I riket til Bjørn Dæhli, Thomas Alsgaard og Ragnhild Haga drømmer kanskje mange om de lange skiløypene som vinterstid streker seg mot Lillehammer på en varm dag som denne. Ruud er innleid av Volas til massetransport på byggeplassen.
– Fendt 724 Vario er en glimrende kombinasjon med den type henger jeg har. Mange steder er det trangt, men til tross for en kraftig motor på 237 hk er traktoren forbausende smidig å komme seg fram med.
Et trygt kjøp
Som entreprenør med travle dager, er trygghet for at traktoren fungerer det aller viktigste for Ruud.
– Vi entreprenører er nok en stadig mer krevende kundegruppe å forholde seg til. Det er viktig med lite ståtid, og måten leverandøren håndterer service og oppfølging på blir stadig viktigere. Dette er den første Fendt-traktoren min. Eiksenteret Kløfta ligger langt fremme på kompetanse på verkstedet, og jeg har inntrykk av at de strekker seg langt for å tilfredsstille kundene, forteller han.
– Dessuten er ikke Fendt så mye dyrere enn andre merker, spesielt med tanke på hva det koster å bruke den. Legger du annenhåndsverdien til grunn, synes jeg ikke sluttprisen var avskrekkende. Jeg føler at jeg har gjort et trygt kjøp.
Leder an utviklingen
Det er over 20 år siden Fendt lanserte Vario-transmisjonen, som gir deg muligheten til å kjøre i din ideelle hastighet, fra utrolig langsomme 0,02 km/t til maksimalhastigheten på 50 km/t. Alt håndtert via den unike Vario-spaken.
– Jeg har kjørt trinnløs transmisjon på andre traktormerker, men det er tydelig at Fendt var først ute og ligger langt framme teknologisk. Det gjør noe med komforten, og det er viktig når du kjører så mye som jeg gjør, forklarer Ruud.
– Fendt 724 Vario er en lettkjørt traktor som egner seg til mitt behov. Variokassa og cruise-kontrollen gjør det lett å kjøre i trafikken. Samtidig er den veldig kompakt og fin i forhold til ytelsen, og fremkommelighet er avgjørende i mange sammenhenger.
Velutstyrt modell
Ruud valgte ProfiPlus-utstyrsnivå. Det inkluderer blant annet 10,4” Varioterminal med berørings- og tastebetjening, VarioDoc og VarioActive styring.
– Traktoren er klargjort for fartsskriver, GPS og alt som er. Jeg kjører ikke med GPS foreløpig da det ikke har noen stor nytte i produksjonen jeg har, men jeg har tenkt å ha den en stund, og da er det greit å planlegge fremover. Den fabrikkmonterte frontlasteren har innebygd vekt, som kan være aktuell å bruke når jeg laster tilhengere med korn. Da har jeg hele tiden oversikt over hvor mye jeg laster.
Kornproduksjon
Når han ikke er opptatt som entreprenør, driver Ruud familiegården Syd Bjerke i Moreppen som fjerde generasjon bonde. Det går først og fremst i dyrking av hvete, bygg og havre, samt noe leiekjøring.
– Fendt 724 Vario er en allroundtraktor jeg kan bruke til alt. Jeg har satt på tvillinghjul på traktoren, og kjører den med harv og såmaskin.
Med over 30 år på traktorsetet er det nok av erfaring med traktorkjøring.
– Jeg begynte, som mange andre, å kjøre som guttunge. Nå nærmer jeg meg 50 år, så det har blitt noen tusen timer i traktor etter hvert, humrer han.
Årets tørke har gjort inntrykk.
– Vi er heldige som ligger oppå Nord-Europas største grunnvannsbasseng, men mange sliter. Flere jeg pleier å treske for har sagt fra seg treskeren, og all halm er gitt bort til dyreprodusenter. Vi må jo bare prøve å hjelpe hverandre.
Den viktige servicen
– Jeg er veldig fornøyd, både med Fendt 724 og med Eiksenteret Kløfta. De er flinke til å kurse verkstedfolkene sine og har lagt ned store ressurser for å ha et oppegående serviceapparat som kan produktene sine. Det er viktig for meg som kunde.
Blir det mye ståtid finner kundene seg andre leverandører, noe som vil være økonomisk katastrofe.
– Jeg må ha maskiner som går. Mye av utstyret er avansert, og da er det viktig at leverandøren kurser folkene sine og holder dem oppdatert. Det gjør de på Eiksenteret Kløfta, og det er en viktig årsak til at jeg i dag kjører Fendt, sier Jon Kristian Ruud.
Så gjenstår det bare å klatre opp i Fendt VisioPlus-førerhuset, som ikke bare har god sikt, men også aircondition. Det er sikkert noen som misunner ham dét denne dagen.