Skog blir til jorder
Nydyrking i Norge er ikke den letteste oppgaven. Ulendt terreng, berg, store steiner og skogområder gjør jobben krevende. Da er det viktig å ha utstyr man stoler på, og som gjør arbeidsdagen litt enklere.
- I området vi står i nå, var det tett skog når vi begynte. Første del av jobben er å hogge ned det grøvste, og planere ut med bulldoser og gravemaskin. Når det er gjort, er det traktorene sin tur til gjør den virkelige jobben, forteller Per Kristian.
Marius kjører først med sin Fendt 942 og maler opp kratt, stubber og stein i topplaget av jorda. Når dette er gjort, er det Per Kristian og Fendt 1050-en sin tur til å arbeide.
- Med dypfresen har jeg en arbeidsdybde på nærmere 40cm på et drag. Hvor fort og dypt man kan kjøre avhenger av jordsmonnet, men det er ikke kraft i traktoren det skal stå på. Jeg har så langt vært utrolig fornøyd med Fendt 1050-en. Den har en enorm kapasitet og kraft, sier Per Kristian.
Topp-fresen som sitter på Marius sin Fendt 942, og Dyp-fresen på Per Kristian sin Fendt 1050, er begge bakmontert. Dette betyr at hoveddelen av arbeidsdagen i traktoren blir brukt med førerstolen snudd. Derfor er begge traktorene utstyrt med vendbar førerplass, som gir den samme komforten og kontrollen uavhengig av hvilken vei hytta er snudd.
- Den vendbare førerplassen til Fendt er i en egen klasse. Man løfter enkelt opp rattet, også vendes hele setet, armlenet, ratt og skjermer rundt med trykkluft, mens man fortsatt sitter i setet. Hele jobben gjøres på rundt 20 sekunder, forteller Marius.
Når førerplassen er snudd, så blir også betjeningene automatisk endret. Dette gjør at betjeningen av sving og hydraulikk fungerer på akkurat samme måten som når du sitter fremover. Med komfortsetene med sort skinntrekk og adaptiv nakkestøtte, er man garantert komfort når arbeidsdagen blir lang.
- Det er det beste systemet vi har prøvd noen gang. Det er ingen andre merker eller løsninger som kan måle seg med den vendbare førerplassen man får i en Fendt, konstaterer Marius.
Enkel og rimelig transport
Med en hjulbase på 329cm, bredde på 275cm og høyde på 344cm på Fendt 1050-en og hjulbase på 314cm, bredde 275cm og høyde på 338cm på 942-en, er det store dimensjoner som er i sving. Så hvordan er da disse å transportere i Norge?
- Jeg har hjulkjørt Fendt 1050-en en hel del og det har ikke vært noe problem. De virker ikke så store når man sitter i førersetet, og de går svært godt langs veien. Uavhengig forstilling foran, fire luftputer på hytta og svært god demping i førersetet gjør det veldig komfortabelt, sier Per Kristian.
Fendt 1050 og Fendt 942 leveres begge med Fendt ID lavturtallskonsept, som sørger for at motoren alltid opererer innenfor det optimale turtallsområdet. På denne måten får man maksimal trekkraft og minimalt drivstoff-forbruk ved transport. “Høyt dreiemoment, lavt motorturtall” er systemet som alle komponentene som motor, transmisjon, vifte, hydraulikk og alle tilleggsenheter er skreddersydd for, slik at motorturtallet blir perfekt.
- Langs veien er følelsen den samme som når man kjører en lastebil. Vi har god oversikt, og svært god komfort. Med den gode effekten, holdes også farten oppe i de tyngste motbakkene. På grusveier rundt om så vil jeg si man kan kjøre fortere med disse traktorene enn med en personbil, forteller Marius.
Bio og freseservice AS opererer i et stort område, fra Trøndelag i nord til Fredrikstad i Sør, og for de lengste etappene er det transport på henger som gjelder, for å spare traktorene og tid.