Skip to main content
Til toppen
21 000 timer i Fendt-setet

21 000 timer i Fendt-setet

For fem år siden skrev Eikebladet om orkdalingene Rune Aunemo, Arne Rø Leistad og Erik Aune. Til sammen har de nå kjørt 21 000 timer i all slags vær og med all slags last. Én ting er de enige om, og det er at de ikke angrer på traktorvalget

Tekst: Lars Ovlien | Foto: Lars Ovlien

– Jeg hadde jo en Fendt 716 tidligere, og byttet ut den i 2012 med en tilsvarende modell. Nå har jeg kjørt snart 7500 timer med den, så derfor har jeg bestilt en ny Fendt 718, forteller Rune Aunemo i Aunemo Utomhusanlegg.
Entreprenøren jobber hovedsakelig med massetransport, og har i tillegg brøytekontrakt med kommunen og gårdsdrift på hobbybasis. Med unntak av noen avløsertimer på brøytekontrakten er det han som har kjørt alle timene, så han tilbringer årlig nærmere ett årsverk i traktorsetet.
– Dette er femte året jeg kjører denne traktoren, og den har vært veldig stabil og forutsigbar. Utover service slipper jeg kostbare verkstedbesøk, og det er veldig positivt når du kjører så mye som jeg gjør. Jeg kan jo legge til at avløseren min har kjørt mange forskjellige traktormerker, og han mente Fendt-en var en Rolls Royce. Han var veldig fornøyd.

Bra på drivstoff

Aunemo har ikke rørt gjennomsnittsmåleren for drivstoff, og til tross for mye tung kjøring med fulle hengere er forbruket lavt.
– Snittet er 7,2 liter i timen, til tross for mange og tunge lass. Jeg tror ikke det er så mange traktormerker som kan matche det, poengterer han.
Han legger sin ære i å kjøre økonomisk, og det gir resultater.
– Du får ikke noe høyere fart av å trampe gassen i bunn oppover bakkene. Jeg lar den gå litt lettere, og det merker jeg på forbruket.

Ny Fendt 718 Vario

Det er ikke lenge siden Aunemo bestilte en ny Fendt 718 Vario.
– Årsaken til at jeg har gått opp til Fendt 718, er behovet for litt flere hestekrefter og litt mer tyngde. Samtidig mener jeg 700-serien har en veldig fin størrelse. Den er sterk, men smidig i forhold til de større modellene. Det er viktig når jeg skal komme fram på små plasser.
I tillegg til de tekniske egenskapene er servicen viktig.
– Eiksenteret Orkdal yter en fenomenal service. Du kan ringe nesten døgnet rundt hvis redskap havarerer. Hjelp når du trenger det er like viktig som selve traktormerket, understreker Aunemo.

Rart å bare skryte

Kornbonde og entreprenør Arne Rø Leistad investerte i en Fendt 718 samtidig som Aunemo kjøpte sin Fendt 716. En brøytekontrakt med Mesta ble avgjørende for investeringen, og den investeringen har han ikke angret på.
– Jeg har passert 7000 timer, og det er lite annet å si enn at det har vært knirkefritt. Det er rart å skryte slik, men jeg har ikke noe negativt å si. Selv om det var et kostbart steg å ta har traktoren levd opp til forventingene, forteller han.
– Det hjelper også at Eiksenteret Orkdal har god kompetanse. Jeg tror at stadig flere legger vekt på god service når de handler traktor og redskap. Det er i alle fall viktig for meg.

Unik førerkomfort

Leistad trekker frem førerkomforten som noe av det viktigste.
– For oss som driver med massetransport, brøyting og lange dager på jordet under våronna, er det veldig viktig at arbeidsplassen er komfortabel. Vario-systemet er perfekt på Fendt. Jeg merker jo at det går an å kjøre lange dager uten at du blir sliten. Samtidig er Fendt 718 svært driftssikker og har et kurant dieselforbruk, tross tunge tak.
Det går mot slutten på brøytekontrakten, men håpet er å få til en ny runde.
– Nå som jeg er vant til Fendt har jeg liten lyst til å ta steget tilbake til en annen traktor, sier Leistad.

Aldri blitt stående

Erik Aune er sjåfør for Jan Even Wuttudal, og har siden 2012 kjørt en Fendt 720 Vario i drøyt 6900 timer. Arbeidsdagen er fylt av landbrukstjenester og veivedlikehold, med vekt på brøyting om vinteren. Han er også godt fornøyd med arbeidsplassen sin de siste fem årene.
– Servicen har vært god de gangene det har vært behov for det. Jeg har aldri blitt stående uten å få bruke traktoren. Fendt 720 Vario har svart til forventningene, og med de erfaringene vi har vil det være liten grunn til å velge noe annet enn Fendt neste gang vi skal investere, sier Aune.

 

Lenker
Min side