Skip to main content
Til toppen
MF 8S med E-power transmisjon

MF 8S med E-power transmisjon

De første MF 8S med E-power transmisjon har kommet til Norge, og Eikmaskins produktsjef Ole Jakob Rustad og regional salgssjef Syver Bjørgo er selvsagt på plass for å ta den nærmere i øyesyn.

Film: Eikmaskin | Tekst: Eikmaskin

- E-power er en helt ny girkasse med dobbelkløtsjteknologi, sier Rustad. Videre sier han at det som kjennetegner en dobbeltkløtsjgirkasse er at den har en effektiv kraftoverføring, som gjør at traktoren får et lavere drivstofforbruk. - Når vi skal betjene dobbeltkløtsjgirkassen, eller E-power, så kan vi velge om vi bruker kjørespaken eller kjørepedal. Og det er valgfritt om vi girer automatisk eller manuelt, fortsetter han, og viser hvilken knapp som styrer dette valget. Med vendegirspaken setter vi kjøreretningen enten forover eller bakover, og vi må velge starthastiget.

Praktisk kjøring

På plass i førerhuset, forklarer Bjørgo at vi tidligere har kjørt med Dyna 7 girkassen på MF 8S. – Nå har vi testkjørt med E-power transmisjonen, og det er en sprek og god traktor å kjøre, sier Bjørgo entusiastisk. - Girkassa fungerer godt. Dette er ei dobbelkløtsjkasse som er nyutviklet av Massey Ferguson. Betjeningsmessig er det ganske likt som å kjøre Dyna VT, selv om E-power er en automatgirkasse, og ikke en trinnløs girkasse, forsetter han. 
Bjørgo benytter kjørepedalen for å øke farten, og videre over til multipaden for å finjustere hastigheten. Hvis det er ønskelig å gå opp i det som er satt som makshastighet, trykker Bjørgo spaken helt frem, og traktoren girer opp av seg selv til makshastigheten han har valgt. For å senke hastigheten, trekkes spaken tilbake. 

Rustad oppsummerer avslutningsvis: - MF 8S med E-power dobbeltkløtsjgirkasse har mer effektiv kraftoverføring enn trinnløs transmisjon, men betjeningen er veldig lik det mange kjenner fra trinnløs transmisjon. E-power tror vi kommer til å bli en populær transmisjon, og den vil kanskje egne seg spesielt godt i transport, avslutter han.

Se film:
 

Lenker
Min side