Skip to main content
Til toppen

Massey Ferguson 8S - Fremtidens traktor

Når man skal utvikle en ny traktor-serie er det lett å tenke i gamle spor og slippe forbedrede varianter av gamle modeller. Dette er ikke tilfelle for Massey Fergusson 8S. 

For all del er dette en traktor som forbedret i forhold til tidligere modeller, men Massey Ferguson har beholdt lite fra tidligere traktorer med 8S-serien. Her har de gått tilbake til tegnebrettet og det meste er utviklet med et søkelys på den moderne bondens behov. Ved å la haugevis med ingeniører bøye og bryte regler, samt teste teknologien i hundretusenvis av timer, har 8S blitt en kraftig, moderne og komfortabel traktor som passer de norske forholdene perfekt. 

Oversikt og komfort

Den største forskjellen på 8S og tidligere modeller er utviklingen av førerhuset. Motoren er plassert vekk fra frontruta og ligger plassert med en avstand på hele 24 cm fra førerhuset slik at det er en markant reduksjon i både støy og vibrasjon.

Motorens luftinnsug sitter mellom frontruta og motoren slik at luftinntaket henter inn mest mulig ren luft. Førerhuset er også godt varmeisolert. Førerhusløsningen har Massey Ferguson valgt å kalle Protect-U. Støynivået er her helt nede på 68 dB. 

Selve designet på førerhuset er også forandret. 8S kommer med et firestolpet førerhus, med store glassflater for best mulig oversikt i alle retninger. Denne løsningen sørger for at man hele tiden har oversikt over hva som skjer på alle kanter av traktoren. Glassarealet rundt førerhuset tilsvarer hele 6,6 kvadratmeter. Samtidig er det et stort førerhus på 3,4 kubikk. Førerhuset er fylt med oppbevaringsplass. Traktoren har eget oppbevaringsområde foran rattet og du finner til og med et kjøleskap under passasjersetet. 

Samtidig kan du få setet i ekte skinn, og ratt og detaljer i lærimitasjon. Massey Ferguson satser på å gi bonden en skikkelig god følelse på arbeidsplassen gjennom eksklusivitet og komfort. Settet er av særs høy kvalitet og kommer automatisk luftavfjæret, oppvarmet, ventilert og sideveis dempet. Automatisk klimaanlegg med 14 uttak sørger for et behagelig rom, og modellene kan fås med mekanisks, aktiv førerhusfjæring.

Instrumenter og håndtering

Siden plassen foran rattet har blitt oppbevaring, og siden førerhuset er designet for å gi deg optimal komfort og plass, har Massey Ferguson samlet det meste av instrumentene på høyre armlene. Her sitter den nye Datatronic 5-terminalen. Designet på Datatronic-5 er veldig lik tidligere varianter, men løsningene er forbedret. Blant annet har man muligheten til å selv bestemme hvilke knapper som skal utføre hvilke funksjoner på kontrollspaken. Kontrollspaken har også fått en minijoystick for presist arbeid med hydrauliske funksjoner. Også redskapsfunksjoner kan du velge å styre fra spaken, da den er kompatible med ISOBUS. Spaken er standard uavhengig av hvilken 8S-modell. 

Full oversikt for du på informasjonsskjermen som har blitt praktisk plassert på førerhusets fremre, høyre stolpe. 

Massey Ferguson sin «alltid på nett» løsning sørger for at all informasjon sendes og lagres i et skylagringssystem slik at du alltid har kontroll. I kombinasjon med den gode informasjonsflyten i traktorens instrumenter får du alltid full kontorfølelse i traktoren, og full oversikt over traktoren fra kontoret. 

Arbeidskraft og effekt

Massey Fergusson 8S er den perfekte traktoren for den som trenger mye kraft, og som yter selv på de lave turtallene. 

Motoren – Stage V AGCO Power – med 6 sylindere på 7,4 liter gir mer dreiemonument og økt effekt ved lave turtall. Motoren er designet for å redusere støy og driftskostnader og gir en maks. effekt på mellom 205 til 265 hk. For transport, kraftuttak og hydrauliske applikasjoner har motoren Engine Power Management som kan sørge for ekstra 20 hk. De fire forskjellige modellene kommer med henholdsvis 205, 225, 245 og 265 hk. 

Transmisjoner

Når det kommer til traktorer fra Massey Ferguson har lenge det store salgsargumentet vært traktorens gode transmisjon. Her har markedet blitt godt kjent med Massey Fergusons nye standard gjennom Dyna-4 og Dyna-6. Med dette nye tilskuddet til deres traktorpark legger de to nye transmisjoner på bordet. 

Dyna-7 følger på i rekken og er naturlig å sammenligne med forgjengeren Dyna-6, men dette er en mye mer utviklet transmisjon enn bare en enkel forbedring. Dyna-7 har 28 gir både fremover og bakover noe som gjør at Dyna-7 oppfører seg som en trinnløs transmisjon. Nå fokuserer transmisjonen på hastighet og skifter gir automatisk i henhold til omdreiningene. Alt du trenger å gjøre er å holde inn pedalen.

Dyna E-Power er Massey Fergusons første transmisjon med dobbeltkobling. Denne er bygget på en base av nye Dyna-7, men med dobbeltkobling mellom gruppegirene. Dette gjør at du kan kjøre opp igjennom alle gir uten å miste trekkraft.
 

Opplev den nye 8s-serien her: http://mf8s-vr.masseyferguson.com/

Dette er en traktor for både nå og fremtiden. Den tar de store jobbene, håndterer de store redskapene, gir deg total kontroll og tar vare på alle dine behov. Nøl ikke med å ta en prat med noen av de ansatte ved ditt lokale Eiksenter for veiledning, så finner du den modellen som passer for deg.

  8S.205 8S.225 8S.245 8S.265
Motor AGCO Power - Stage V - All-n-one teknologi
Motoreffekter 6 sylindere / 7,4 liter
Transmisjoner DYNA-7 eller DYNA E Powerr
Maks. effekt ved 1850 o/min 205 hk 225 hk 245 hk 265 hk
Maks. effekt EPM 225 hk 245 hk 265 hk 285 hk
Maks Dreiemoment ved 1000 ÷ 1500 0/min 900 Nm 100 Nm 1100 Nm 1200 Nm

 

Lenker
Min side