Tekst: Tun Byrå/ Wanja Sandø | Foto: Tun Byrå/ Christian Bjørtomt
Da MF 8S ble presentert i juli var det ikke uten forventninger. Ikke bare hadde produsenten svært store lovnader om den nye maskinen, den ble også hevdet å være den største nyheten fra Massey Ferguson siden lanseringen av 3000-serien i 1986.
— Vi har fått et førsteinntrykk som er veldig positivt. Den er veldig spesiell med sitt nye design og mange nye funksjoner, sier produktsjefen for Massey Ferguson, Ole Jakob Rustad.
Markedets mest støysvake
Det mest karakteristiske er kanskje at hytta er fullstendig adskilt fra motoren. Et konsept de kaller “Protect U”.
At motoren er innkapslet, med ei 24 cm glippe mot førerhuset skal gjøre MF 8S til markedets mest støysvake traktor.
Ole Jakob hos Eikmaskin vil også trekke fram to andre spesielle hensikter med en slik innkapslet motor:
— Det er plass til en veldig stor vinduspusser, som pusser veldig store deler av frontruta. Luftinntaket til motoren er i bakkant av panseret, slik at man slipper å få så mye snø og støv inn, forklarer han.
I tillegg til å redusere overføring av varme, støy og vibrasjoner til førerhuset, gir den unike innkapslede motorstillingen bedre kjøling og økt effekt. Den innovative konstruksjonen gjør det også enklere å rengjøre radiatorene og utføre regelmessig vedlikehold. Det gjør MF 8S’en mer pålitelig og faren for driftsstans blir mindre.
Komfortabelt førerhus i ny retro
Massey Ferguson har bragt tilbake sitt firestolpers førerhus-design fra MF 500- og 2000-serien fra 70-80 tallet.
Oppe fra førerhytta er Syver Bjørgo, regional salgssjef for Massey Ferguson, begeistret over den fantastisk gode utsikten han får.
— Her har Massey Ferguson satt føreren i førersetet, bokstavelig talt, og bygd traktoren rundt, forteller Syver.
En del av det nye designet er også et innsvinget chassis og nedre del av panseret, som gjør at man får veldig god svingvinkel.
— Denne store traktoren, med ganske lang akselavstand, er veldig manøvreringsdyktig, forklarer Ole Jakob.
Neste generasjons transmisjonsteknologi
Som mye annet er også transmisjonsteknologien tatt til et nytt nivå. Du kan velge mellom Dyna-7 eller Dyna E-power.
I MF 8S, utstyrt med Dyna-7, sammenligner Syver faktisk kjøreopplevelsen med å kjøre en bil med automat, og føler virkelig at motor og transmisjon jobber sammen.
— Traktoren girer veldig mykt og fint. Det er en stor forandring fra det vi kjenner fra Dyna-6 tidligere og absolutt til det bedre, sier Syver.
Dyna E-Power har til sammenligning en dobbelkløtsjkasse. Utstyrt med samme antall gir kan den skifte fra laveste til høyeste gir uten momentavbrudd.