Tekst: Lars Ovlien | Foto: AGCO
– MF 4700 har vært en av våre bestselgende traktorserier de siste årene. Nå lanserer Massey Ferguson tre nye modeller under navnet MF 4700 M, der M står for medium spesifikasjon. De passer godt både som hovedtraktor på et mindre bruk, eller som frontlaster-traktor til fôring og grashåndtering. Den er også fin til snørydding på trange områder, sier salgssjef Gard Molvig i Eikmaskin.
Den nye MF 4700 M-serien består av tre modeller, alle med den nyeste AGCO Power Stage V, 3-sylindrede, 3,3 liters motoren. MF 4708 M har 82 hk, MF 4709 M 92 hk og toppmodellen MF 4710 M har 100 hk. De to minste modellene kan leveres både med førerhus eller plattform, mens den største kun leveres med førerhus.
Ny Dyna-2 transmisjon
MF 4700 M-serien leveres med den bunnsolide 12x12-girkassen, med mekanisk vendegir eller Powershuttle kløtsjfritt vendegir. Du kan også velge Massey Fergusons nye to-trinns Dyna-2 powershift transmisjon, med Powershuttle kløtsjfritt vendegir og Speedmatching som standard. Dette gir 24x24 hastigheter basert på seks gir i to grupper med trykknapp-betjening av to-trinns hurtiggir og knappbetjent kløtsj.
– Kombinasjonen av Dyna-2-transmisjon og Speedmatching er spennende. Med to-trinns hurtiggir kan du lett skifte gir under kjøring. Speedmatching aktiveres av en bryter på høyre konsoll og tilpasser giringen til belastningen. Hvis du kjører en oppoverbakke med tilhenger og last, og det blir et for stort hopp når du girer et helt trinn, vil traktoren selv gire et halv trinn ned på hurtiggiret, forklarer produktsjef Ole Jakob Rustad.
De to minste modellene i MF 4700 M-serien kan leveres både med førerhus eller plattform, mens den største kun leveres med førerhus. Foto: AGCO.
Dyna-2 har valg av 11 gir i hovedarbeidsområdet og en topphastighet på 40 km/t ved kun 1850 o/min på motoren. Den nye Hi-Low-modulen gir to powershift-gir, som velges med en liten tommelbetjent knapp på siden av girknotten. Under dette er en knappbetjent kløtsj slik at du slipper å bruke kløtsjpedalen også når du skifter hovedgir. Powershift-girene kan også skiftes med en vippebryter, praktisk montert på høyre konsoll. Den er enkel å bruke når hånden ikke er plassert på girspaken, for eksempel når du skifter kjøreretning.
– Mange som har kjøpt MF 4700-serien har ønsket seg hurtiggir, og nå har Massey Ferguson svart på tiltale.
Møter utslippskrav
På toppen av selektiv katalytisk reduksjon (SCR) og en dieseloksidasjonskatalysator (DOC) har All-In-One nå i tillegg en sotkatalysator (SC) for å kontrollere utslippene. Dette kompakte og effektive systemet er gjemt pent under førerhuset eller plattformgulvet, og har ingen innvirkning på sikten.
Da sotkatalysatoren vil kreve sporadisk ‘regenerering’, gjøres dette ganske enkelt ved å trykke på en knapp på høyre konsoll. I motsetning til andre design, forbruker dette ikke ekstra drivstoff, noe som bidrar til å opprettholde en optimal drivstofføkonomi.
Brems-Til-Nøytral letter arbeidet
Brems-Til-Nøytral er et tilvalg som er tilgjengelig for både Dyna-2 transmisjonen og 12x12 Powershuttle. Den aktiveres av en bryter på konsollen, der funksjonen betjener kløtsjen samtidig mens bremsepedalen trykkes ned.
– Denne supre funksjonen letter og forbedrer lasterarbeidet, noe som gjør det mulig for traktorførere å bruke kun én pedal for å bremse og kløtsje samtidig, sier Rustad.
Ytterligere forbedringer
Alle de nye funksjonene vises og overvåkes på et oppdatert instrumentpanel, som inkluderer symboler for de nye funksjonene samt status for sotkatalysator, Powershift Hi eller Low og aktivering av Brems-Til-Nøytral. MF 4700 M har også fått nye forsterkede felger foran og bak.
– MF 4700 M er en moderne traktor med elektronisk styring av trepunkt og el-hydraulisk betjening av sperrer og firehjulstrekk. Basert på innspill fra markedet har den fått litt mer utstyr enn forgjengerne, men det er fortsatt en enkel, rett-fram traktor som mange norske bønder vil ha stor glede av i det daglige arbeidet, understreker Molvig.