Tekst og foto: Lars Ovlien
– Velde Pukk, som ble startet for 35 år siden, driver i dag innen en rekke områder, forklarer Ole Eriksen, daglig leder i Velde Transport.
Velde Industri driver virksomhet innen pukkverk, transport, ferdigbetong, gulvsliping, deponi, asfaltproduksjon, asfaltering og gjenvinning. Ved steinbruddet på Sviland satser de stort på miljøhåndtering.
– Det tar litt tid å få bransjen med på tankegangen om å gjenbruke gammel betong, asfalt og deponimasse. Noen kunder er veldig positive, mens andre er litt mer konservative foreløpig. For oss er det viktig å ligge i forkant av utviklingen, og dette er et viktig satsingsområde for oss.
Gjenvinner fyllmasse
Det foregår hektisk byggevirksomhet på Jæren og i Stavanger-regionen, noe som resulterer i mye deponimasse fra utgravde tomter. Tidligere ble dette bare kjørt i deponi, men nå er det i ferd med å endre seg.
– Vi gjenvinner cirka 200 000 tonn deponimasse, og klarer å hente ut cirka 70 prosent av dette som kan brukes på nytt som stein eller sand. Resten går i deponi via et rør, slik at vi slipper å kjøre unødige turer. Vi gjenvinner også asfalt som vi bruker inn i ny asfalt, forteller Eriksen.
Valgte MF 6713 Global
– For oss er det også viktig å ha en moderne maskinpark med renest mulige motorer. Vi hadde en sekssylindret MF 6170 som vi ønsket å bytte ut i en enkel, solid og sterk traktor uten for mye elektronikk, forklarer logistikkansvarlig Øyvind Jonassen.
De valgte en MF 6713 med en 4,4 liters drivstoffeffektiv motor som yter 130 hk. Den har SCR-teknologi som innfrir de strengeste utslippskravene, og den brukes primært til å vanne med, men også noe til transport med en Foss-Eik henger.
– Vi var litt skeptiske til om Massey Ferguson-traktoren var sterk nok på grusveier som heller 10-12 prosent og med en sprøyte med 10000 liter vann i, men det har fungert veldig bra. Sjåførene er imponerte og synes det er en lettkjørt og god traktor, sier Jonassen.
KONTAKT DITT EIKSENTER | BE OM TILBUD | BESTILL PRØVEKJØRING