Skip to main content
Til toppen
Liten traktor med massiv teknologi

Fendt 200-serie Vario kommer frem over alt.

Liten traktor med massiv teknologi

Den smidige modellen, Fendt 200-serie Vario, klarer imponerende store jobber. Den kommer frem overalt, og er som skapt for frontlaster.

Tekst: Tun Byrå | Foto: Tun Byrå | Film: TunByrå

— Den har et utrolig lavt tyngdepunkt, som gjør den suveren i bratt terreng, i tillegg til at den er fullspekka med teknologi, akkurat som sine større søsken, forteller Jørgen Skjelin, produktsjef for Fendt hos Eikmaskin. 

Ytelse kommer i alle størrelser, og med Fendt 200 Vario Gen 3 har du en allsidig arbeidskamerat som kommer seg frem overalt.
 

Lettvekt med ekstra kraft

Serien kommer i totalt fem modeller, som strekker seg fra 79 til 114 hestekrefter.
På Fendt 211 Vario frigjør i tillegg det innovative effektforsterkende konseptet Dynamic Performance opptil 10 hestekrefter ekstra, akkurat når det er behov for det. 

— Dette er ikke et vanlig powerboost-system, men et system som registrerer når kjøleviften går, når kompressoren går og når dynamoen går.  Når vi bruker disse får vi de ti hestene ekstra, sier Jørgen.

Alle modellene er er tilgjengelige med de tre utstyrsvariantene Power, Profi og Profi+, hvor pluss står for at den er forberedt for GPS-tilkobling. 

Fendt 200-serie Gen 3 er ustyrt med en 3,3 liters AGCO Power-motor med fireventilsteknologi og hydrauliske ventilløftere som sikrer lavere servicekostnader, mindre støy og vibrasjoner.

— Dette er en steg V-traktor, der vi har en SCR-katalysator, DOC og et passivt diesel-partikelfilter. Filteret sikrer at vi ikke trenger å sprøyte inn noe diesel for å brenne det rent. 

Retningstabil og manøvrerbar

På Fendt 200-serie Vario kan du få en selvnivellerende framakselfjæring på pluss minus 40 millimeter. 

—Den har også noe vi kaller anti-roll-funksjon. Det vil si at det er to sylindere, en på hver side, som stabiliserer framakselfjæringen når du kjører i sving, forklarer Jørgen.

Framakselfjæringen kan også deaktiveres når du for eksempel bruker frontlasteren  og trenger presisjonskontroll. 

Den velkjente Fendt Reaction styreventilen gjør også at hjulene retter seg opp når du kjører fremover. 

— Dette gir en veldig retningsstabil kjøring under høyere hastigheter. Vi har også en 53 graders svingvinkel som gjør at du får en utrolig god sving, sier han.

Framakselen er godkjent for 3400 kg ved 40 km/t, og 4850 kg ved hastighet opp til åtte km/t. På Profi+ er det VarioActiv styring, som vil si at du får full sving med omtrent én omdreining på rattet.
 

En traktor skapt for frontlaster

Fendt 200-serie Vario Gen 3 kommer frem over alt, og egner seg derfor godt når du bruker frontlaster. Panoramataket gjør at du ser lasteren når man jobber med den på full høyde, og den økte nyttelasten på framakselen gjør at denne lille traktoren kan løfte tungt.

Fendt Cargo lasterne er som skapt for denne traktoren.
— På alle Fendt Cargo er det ett Z parallell-føringssystem, hvor parallellstaget ligger under. Det gjør at du får god oversikt over lasteren, og lastearmen tar ikke unødvendig sikt i høyden. 

Fendt Cargo kan leveres med tredje og fjerde-funksjon lastedemper, samt med den unike unirammen der vi kan montere både SMS og Euro redskaper.

Komfortabel selv med ekstra passasjer

Med god benplass og mulighet for integrert varme i gulvet, kan selv lange kalde vinterdager bli en hyggelig stund på jobb. Ekstra hyggelig er det å kunne dele en kaffe med en kollega i setet ved siden av.  

— Vi har et nytt polstret passasjersete som sikrer at passasjeren også har det godt, forteller Jørgen.

I tillegg finnes det flere praktiske oppbevaringsrom i hytta.  

Styring ned på centimeters-presisjon

Førere av Fendt 200 Vario Gen3 kan nyte fantastisk teknologi i en kompakt utførelse. 

— Denne kan utstyres med Fendt Guide GPS autostyring, Standard eller RTK ned på centimeter-presisjon, påpeker Jørgen.

ISOBUS 200 gjør at du kan bruke terminalen og kjørespaken i traktoren til å betjene isobusredskaper.

— Du kan også utstyre den med seksjonskontroll, variabel tildeling og dokumentasjon, legger han til.

Med FendtOne kan du på bare noen få klikk sende jobber rett til maskinen, og det helt nye armlenet og kjørespaken som vi finner i de større modellene, har også funnet veien inn i 200-serien.

— To proporsjonale hydraulikkventiler er innebygd i kjørespaken, samt dreiehjul for justeringer av den aktive cruisekontrollen, og fritt tildelbare knapper slik at du kan personifisere betjeningen.  Det er også mulighet for en tolv-toms terminal i armlenet, samt den nye 3L-krysspaken, der du kan betjene flere hydraulikkfunksjoner f.eks. frontlaster.

Trinnløst fra 0 til 40 km/t

Nye Fendt 200-serie Vario er utrolig komfortabel å kjøre og den trinnløse Vario-transmisjonen er en av grunnene.

— Du kan endre hastighet fullstendig trinnløst fra 0 til 40 km/t, og topphastigheten oppnås ved kun 1550 o/min. Det gjør traktoren svært stillegående, forteller Jørgen. 

Dermed kan du alltid jobbe med den eksakte kjørehastigheten som passer til arbeidet som skal utføres, som igjen sikrer et lavt dieselforbruk. Hastigheten kan endres enten med multifunksjonsspaken i armlenet eller med kjørepedalen. 

Spesielt suveren er Vario-transmisjonen når du kjører i bratte bakker, hvor du kan redusere hastigheten inntil du står stille, sikre maskinen midt i bakken ved hjelp av den aktive stoppkontrollen, og deretter kjøre mykt og jevnt videre. Dette beskytter jordet og gir økt sikkerhet.  

Fendt 200 Vario - viktige nyvinninger 

●    3-sylindret AGCO Power-motor, ekst. resirkulering av eksosgasser, DOC-katalysator
●    Reverserbar vifte tilleggsutstyr for automatisk radiatorrengjøring
●    Kraftuttak bak med høyere turtall
●    Ekslusiv Variotransmisjon for perfekt hastighet og opptil 10 % bedre kapasitet 
●    TMS – traktorstyringssystem med Kickdown-modus for effektiv kjørepedal
●    Integrert takvindu
●    Varmeanlegg i gulvet (tilleggsutstyr for vinterbruk) og utetemperaturdisplay
●    LED-arbeidslys tilleggsutstyr på A-stolpe og taket bak
●    Fabrikkmontert sporfølgingssystem tilleggsutstyr med grensesnitt klargjort for TIM-sporfølging
●    VarioActive-styring med halvparten så mange rattomdreininger
●    Integrert trepunktshydraulikk med sjokkdemping
●    Lastkjennende pumpe med effekt på 104 l/min – tilleggsutstyr
●    Power Beyond-kobling som trykk-og styrelinje
●    Elektrisk krysspak som betjener 2 elektriske ventiler for frontlasteren
●     Opptil 4 elektroniske ventiler for utvenig hydraulikk - Automatisk 4-hjulsdrift og differensialsperresystem (sammen med forakselfjæring) 
●    Selvnivellerende forakselfjæring veltesperre. Opptil 7 % mer trekkraft
●    Fendt Reaction-styresystem for følsom styring og retningsstabilitet selv i topphastighet

Lenker
Min side