Har kjørt med Telma i tre år og fått en ny hverdag: - Jeg måtte ned i sneglefart uten Telma
Med tung last kjører Lars Elling Haugsvær nå mer enn dobbelt så raskt, og langt tryggere, takket være Telma Traktor Retarder.
– Jeg kjører mer enn dobbelt så fort med tung last i bratte bakker nå. Før måtte jeg kraftig ned i fart for at motoren skulle holde igjen, sier Lars Elling Haugsvær.
60-åringen driver melkeproduksjon i Masfjorden – en liten kommune i hjertet av Vestland fylke. Gården ligger omgitt av bratte bakker, lange avstander og krevende kjøreforhold året rundt.
– Det er klassisk vestlandsterreng. Bratt og fælt, sier han med glimt i øyet.

Krevende kjøremiljø
Haugsvær overtok gården etter foreldrene og har drevet selv i rundt 25 år. Med en melkekvote på 150.000 liter og 200 mål slått areal, inkludert leie og forpaktning, frakter han store og tunge lass hele året.
– Vi har flere traktorer, men den jeg bruker Telmaen på er en Massey Ferguson 5S 145. Den går i hovedsak til gyllekjøring, rundballepressing, brøyting og annet vinterarbeid. Spesielt under gyllekjøring er Telmaen uunnværlig. Da kan han ha opp mot 10 tonn last i gyllevogna, på strekninger i opptil 10 kilometer med store høydeforskjeller.

Mindre motorbrems på nye traktorer
Behovet for Telma meldte seg da han gikk over til nyere traktor.
– De gamle traktorene holdt mer igjen. Med dagens utslippskrav er det minimalt med motorbrems. Skal du ha noe som bremser uten å slite ut bremsene, er Telma det eneste reelle alternativet, sier Haugsvær.
Han forklarer hvor stor forskjellen er:
– Uten Telma måtte jeg helt ned i 15 km/t i nedoverbakke på E39. Nå kan jeg kjøre 35–40 km/t, trygt og kontrollert. Det gjør en kolossal forskjell – og betyr faktisk noe i trafikken, sier Haugsvær og fortsetter: – Uten Telma må du ned i sneglefart. Det fører til farlige forbikjøringer. En Tesla ligger ikke bak en traktor i 15 km/t – det går bare ikke.
– Så vårt slagord «Brems deg raskere frem» kan du stå inne for? – Ja, det er helt garantert!
En smart investering
Telma kom på radaren til Haugsvær via Eiksenteret i Bergen og erfaringer fra lastebilnæringen. Da Haugsvær kjøpte sin nåværende traktor, valgte han modell ut fra at den skulle kunne brukes med Telma.
– Jeg følte det var et krav for å henge med i utviklingen og ikke minst bedre sikkerheten, forteller han.
Haugsvær har brukt Telma i tre år nå, og forteller at den er enkel å bruke.
– Det er ikke heksekunst. Jeg monterer den på tre punkt foran og kobler til kraftuttaket. Det tar meg to-tre minutter. Mange entreprenører som kjører mye på vei, lar den stå på hele tiden.
Mindre stress og større trygghet
– Det er rett og slett blitt mye kjekkere å flytte seg med henger. Du slipper å gå med høye skuldre. Jeg kjører ofte ned til Matre og gjennom Haugsværdalen. Steder som tidligere føltes ubehagelige, er helt greie nå.
Han har ikke hatt tekniske problemer, og setter pris på fleksibiliteten:
– Du styrer selv hvor mye du vil holde igjen; 25, 50, 75 eller 100 % effekt. Jeg har plassert spaken på høyresiden av rattet, der den passer meg best.
– Bare kjøp!
Erfaringene hans har gjort inntrykk på kollegaer i landbruket.
– Det er flere som ringer og spør. Jeg sier det samme hver gang: Bare kjøp. Det koster noen kroner, men det er verdt det. Når man først har begynt å bruke Telma, så vil man ikke være det foruten.
Han mener Telma er særlig aktuelt for bønder med tung last, kupert terreng og mye traktorkjøring på vei.
– Skal du være med i utviklingen og ha en trygg og effektiv arbeidsdag, så er dette veien å gå. Telma gjør det både tryggere og enklere.
