Skip to main content
Til toppen
Enkelt og trygt med MF Connect

Jan Magne Johansen ble positivt overrasket over alle mulighetene som ligger i MF Connect-appen. Foto: Espen Øvremo.

Enkelt og trygt med MF Connect

Melkebonde og entreprenør Jan Magne Johansen fra Balsfjord kjøpte en ny MF 6718S i vinter med MF Connect. Det har gjort det enklere for ham å fakturere kundene riktig, samtidig som han har full kontroll over eget time- og drivstofforbruk.

Tekst: Lars Ovlien | Foto: Espen Øvremo

– Da jeg gikk gjennom tilbudet med Eiksenteret Målselv insisterte de på at jeg valgte MF Connect som en del av pakken. Vi har lange avstander her opp i nord. Jeg tenkte det var praktisk med tanke på at verkstedet kunne kjøre diagnose uten at jeg måtte inn med traktoren eller de kom hit, men  jeg ble positivt overrasket over hvor mye som ligger i løsningen, forteller Jan Magne Johansen fra Balsfjord.

I tillegg til melkeproduksjon på familiegården han overtok i 2010 driver han med snøbrøyting, rundballepressing og en del andre oppgaver som entreprenør. På gården har det stått Massey Ferguson siden farfaren kjøpte en MF 135 i 1969, og den har Johansen fortsatt. Nå er det MF 6718S som er hovedtraktoren, og teknologien er et nyttig hjelpemiddel.

– Ved hjelp av Eiksenteret fikk jeg satt opp MF Connect-appen på telefonen min, og her har jeg tilgang på mye informasjon.

Grunnlag for faktura

Som entreprenør er det viktig å alltid ha riktig fakturagrunnlag. Johansen brøyter både for kommunen og flere private aktører, mens han presser rundballer for flere kunder. I tillegg er det alt fra transport av maskiner til å kjøre grus. Alle krever dokumentasjon.

– Jeg har i grunn fått en kjørebok jeg ikke trenger å tenke på. La oss si jeg kjører ut og hekter på DALEN 2013-fresen, gjør unna brøytingen, kommer hjem og bytter fresen med en henger for å gjøre noe annet. Da markerer MF Connect med ulike farger de ulike oppdragene. Jeg får se når jeg har kjørt, hvor mange timer jeg har kjørt og hvor mye drivstoff som har gått med. Hvis kundene mine lurer, kan jeg bare ta ut et skjermbilde på telefonen og sende over. Enklere blir det ikke, forklarer han.

Teknologi for fremtiden

MF Connect kan brukes både på smarttelefoner, nettbrett og PC-er. Løsningen er utviklet for å effektivisere driften til kundene. Men fordelene er flere.

– Når du har en hovedtraktor og er avhengig av at den er i bruk, er det en ekstra trygghet med MF Connect. Ikke bare kan jeg dokumentere forbruket mitt overfor mine kunder, jeg kan også få hjelp via telefonen hvis det oppstår noe. Det er viktig å vite om en feil kan repareres neste uke eller om jeg må kjøre rett på verkstedet. Har du flere traktorer med MF Connect samles alt i samme appen. Dette er helt klart en teknologi som de fleste som har en del kjøring bør vurdere, spesielt når det er lang avstand til verkstedet, understreker Johansen.

Fordel for Eiksenteret

Det er ikke bare kundene som har glede av MF Connect.

– MF Connect gir oss mulighet til å lese av feilkoder og data på avstand, men løsningen er utrolig mye mer enn fjerndiagnostisering, sier Karl Arne Lyngås i Eiksenteret Målselv.

De dekker sammen med servicepunktet i Tana et område som strekker seg fra Gratangen i sør til Russland i nord. Det er mange mil, og jo mer effektive de kan være jo rimeligere blir det for kundene.

– Med MF Connect kan vi være proaktive, og derfor vil vi ikke levere Massey Ferguson-traktorer uten. Vi kan for eksempel planlegge en servicerute ved hjelp av systemet, slik at vi får med oss flest mulig på samme kjøreturen. Det er også mulig å dele data med for eksempel et fakturasystem, poengterer Lyngås.

I Norge følger MF Connect med på de fleste Massey Ferguson S-seriemodellene. Spør Eiksenteret om det gjelder din modell.

Lenker
Min side