Skip to main content
Til toppen
En traktor full av smarte løsninger

Fendt 700-serie Vario Gen6 takler det meste

En traktor full av smarte løsninger

Enten du er bonde, entreprenør eller skal løse kommunale oppgaver som krever en traktor, bør du ta en titt på nye serien Fendt 700-serie Vario Gen6. Den kompakte traktoren er smidig og fleksibel og takler de fleste arbeidsoppgavene du vil møte.

Tekst: Tun Byrå | Foto: Tun Byrå | Video: Tun Byrå

– Her får du en traktor full av smarte løsninger, teknologi og utrolig førerkomfort, mener Jørgen Skjelin, produktsjef Fendt hos Eikmaskin.

I denne videoen kan du følge Jørgen på en visningstur både inni og utenpå traktoren:

Førerkomfort

Førerhuset på Fendt 700- serien er romslig og lyst, med klimaanlegg og førerhusfjæring.
 
– Frontruta buer innover taket og gir suveren sikt, også med frontlasteren hevet, påpeker Jørgen. 

En 300 graders vindusvisker pusser et stort område av frontruten og sikrer sikt til frontmonterte redskaper. Traktoren har flere ulike setealternativer, fra Comfort luftsete med korsryggstøtte, til Evolutionsete med Dual Motion ryggstøtte og skinntrekk. 

Instrumentpanel

Fendt 700-serie har nytt digitalt instrumentpanel og berøringsskjermen i armlenet. Alle betjeningene er festet til setet og følger setets bevegelser.

– Instrumentpanelet kan tilpasses den enkelte bruker, forteller han.

I videoen forklarer Jørgen hvordan du enkelt kan lage ditt eget skjermoppsett. Jørgen viser også fram flere nye funksjoner ved multifunksjonsspaken.

Vario-transmisjon

Fendt 700-serie leveres med den velprøvde Vario-transmisjon som er fullstendig trinnløs fra 0-50 km/t. Hastigheten kan endres enten med multifunksjonsspaken i armlenet eller med kjørepedalen. 

Traktoren har to hastighetsområder, trinn 1 for kjøring på jordet, mens trinn 2 egner seg for bruk på vei.

– Det sikrer lavt drivstofforbruk, forklarer Jørgen.

Framakselen

Traktoren, som leveres med motor opp til 246 HK, har fjærende foraksel som standard.
Jørgen forteller i videoen at Fendt 700-serie har en fjæringsvandring på +/-50 mm, men at den også kan låses når man driver med arbeid der man ikke ønsker fjæring.

– Det sitter også svingvinkelsensorer i framakslingen. De styrer autofunksjoner både når det gjelder firehjulsdrift og sperre, forteller Jørgen.

Svingvinkel på 52 grader gjør at traktoren kan snu på svært små arealer.

Avanserte hydraulikksystemer

Foran er det mulighet for tre typer trepunktshydraulikk. Traktoren har en vanlig trepunktshydraulikk som går over en egen hydraulikkventil med løft og senk opp til den mest avanserte med EHR ventil, posisjonskontroll og vektoverføring. 

Bak er det flere typer hydraulikkventiler. 

– En egen hydraulikkoljetank gjør at du kan bruke en biohydraulikkolje, forklarer Jørgen. 

Fendt 700-serie har utvendig betjening av ventilene. EHR trepunktshydraulikken bak har en løftekraft på 10 tonn. Traktoren er utstyrt med sjokkdemping, som fjærer trepunkten når du kjører etter vei.

Skreddersys for deg

– I bakakselen sitter blant annet en tokrets luftbremse som gir fantastisk bremseeffekt. Det sikrer at traktoren har 14 tonn tillatt totalvekt. Du kan dra med en ganske bøs henger bak en 700-serie Vario, sier produktsjefen.
Fendt 700-serie Vario Gen6 er en liten og smidig traktor som passer til proffe gårdbrukere og entreprenører. 
– Den er bygget for lange dager i hytta og har rå kjørekomfort, mener Jørgen.
Eiksenteret skreddersyr traktoren for deg og dine behov. Ta kontakt med ditt Eiksenter, så finner vi en løsning som passer for deg.


Noe av det du får med den nye Fendt 700-serie Vario Gen6: 

●    En kompakt traktor med opptil 246 hk.
●    Toppmodellen – Fendt 724 Vario – når maksimalt dreiemoment på 1072 Nm ved nøyaktig 1500 o/min.
●    Traktoren kommer i fire utstyrsvarianter: Power, Power+, Profi, Profi+. «pluss» står for at den er forberedt for GPS autostyring og har VarioActiv styring som gjør at du med ca. en omdreining på rattet får fult svingutslag.
●    Fjærende foraksel er standard – fjæringsvandring på +/-50 mm.
●    Fendt Reaction styreventil innebærer at rattet sentrere seg og man har en fantastisk retningsstabil kjøring i høye hastigheter.
●    Svingvinkel på 52 grader sikrer snuing på små vendeteiger
●    4WD med flerplatekløtsj, full firehjulstrekk og autofunksjon som kobler ut over 25 grader sving og over 20 km/t.
●    Velprøvd, fullstendig trinnløs Vario-transmisjon fra 0-50 km/t. Hastigheten kan endres enten med multifunksjonsspaken i armlenet eller med kjørepedalen.
●    Trepunktshydraulikk foran med vektavlasting.
●    Kraftuttak med 4 hastigheter: 540/540E/1000/1000E med direktedrift fra motoren.
 

Lenker
Min side