Skip to main content
Til toppen
Fendt 200 har blitt sterkere og smartere

Den nye generasjonen Fendt 200 Vario er en moderne og smidig traktor som kan utstyres med Fendt Guide fra fabrikken. Toppmodellen Fendt 211 yter hele 124 hk med Fendt DynamicPerformance. Foto: AGCO.

Fendt 200 har blitt sterkere og smartere

Den nye generasjonen Fendt 200 Vario kan utstyres med smart farming-teknologi fra fabrikk, har Fendt ONE-førerplassen fra de større modellene og yter 124 hk på det meste. Den passer perfekt til alt fra dyrking av radkultur til snørydding i byen.

Tekst: Lars Ovlien | Foto: AGCO

– Fendt 200 Vario har blitt en skikkelig spreking. Ved hjelp av Fendt Dynamic Performance har toppmodellen Fendt 211 fått 10 hk ekstra og yter nå 124 hk. Motoren går roligere og hydrauliske ventilløftere gir lavere servicekostnader, forklarer produktsjef Jørgen Skjelin i Eikmaskin.

Den populære lillebroren i Fendt-familien har fått en skikkelig oppgradering, og har lånt mye fra de større modellene. En av de viktigste nyhetene er at du får fabrikkmontert Fendt Guide (tidligere Vario Guide) med centimeterpresisjon.

– Kombinert med seksjonskontroll og variabel tildeling av kunstgjødsel og plantevernmidler er dette gode nyheter for alle som bruker Fendt 200 i radkultur eller til sprøyting og gjødsling. I tillegg får du FendtONE-førerplassen kjent fra Fendt 300- og 700-serien, der du får hele kontoret rett i traktorens terminal med intuitiv betjening og sentralt vedlikehold av data. Den nye konsollen har multifunksjons-joystick som er enkel å bruke, standard 10'' digitalt instrumentpanel og mulighet for en ekstra 12'' terminal på armlenet.

Bedre komfort

Fendt 200 er kjent for sitt lave tyngdepunkt og store manøvrerbarhet, kombinert med nok krefter og lav egenvekt. En egenskap som mange setter pris på, både på trange gardstun og inne i byene. Det nye førerhuset er litt høyere enn forgjengeren, og har nytt takvindu som gir utmerket sikt over frontlasteren, selv når den er helt oppe.

– Innvendig har Fendt gjort flere forbedringer som gjør 200-serien enda bedre egnet til frontlasterarbeid. Midtsprossen i vinduet smalere enn før og du får hele 100 grader sikt fremover, forklarer Skjelin.

Fendt 200 leveres med utstyrsnivåene Power, Profi og Profi+.

– Akkurat som på de større Fendt-modellene velger du utstyrsnivå etter behov. Klimaanlegget har flere dyser i førerhuset, og det er også mulig å velge varme i det flate gulvet. Det gjør godt på kalde vinterdager. I tillegg er det større passasjersete og flere lagringsrom, hvorav ett har kjølefunksjon til varme sommerdager.

Ny teknologi

Alle modeller har kun elektriske hydraulikkventiler og du kan velge fronthydraulikk med mulighet for posisjonskontroll og vektoverføring hvis du ønsker det.

– Du kan stille marktrykket på slåmaskinen via terminalen når du slår gras med en frontslåmaskin, slik at den følger terrenget optimalt. Dermed reduserer du risikoen for forurensninger i fôret og skader på enga. Sikkerheten blir bedre fordi vekten fra frontredskapen overføres til forakslingen og sikrer styring i bratt terreng eller under glatte forhold.

Velg mellom fem ulike modeller, fra Fendt 207 med 79 hk til Fendt 211 som yter 124 hk på det meste. Alle er utstyrt med en 3-sylindret 3,3 liters AGCO Power-motor som tilfredsstiller utslippskravene i Stage 5 uten bruk av resirkulering av eksosen. Du kan lagre to hastigheter på terminalen selv på Power-modellene. Med Profi+ er det lett å jobbe med ISOBUS-redskap og velger du Fendt Task Doc kan du enkelt dokumentere arbeidsoppgaver.

– Vi mener dette er en perfekt modell for norske forhold. Det er allerede mulig å bestille nye Fendt 200 Vario, med levering i andre kvartal 2021, understreker Skjelin.

FendtONE førerplass og nytt takvindu gir suveren sikt i den nye Fendt 200 Vario. Du kan velge en ekstra 12'' terminal i tillegg til det digitale instrumentpanelet på 10'' som er standard. Foto: AGCO.

Den nye generasjonen Fendt 200 Vario er en moderne og smidig traktor som kan utstyres med Fendt Guide fra fabrikken. Toppmodellen Fendt 211 yter hele 124 hk med Fendt DynamicPerformance. Foto: AGCO.
Lenker
Min side