Tekst: Laaven | Foto: Laaven | Video: Laaven
Det tar ikke lang tid etter vi har krysset kommunegrensa til Skjåk før vi ser den første gårdsplassen med en tjutalls Massey Ferguson traktorer stilt opp.
- Vi har en 10-12 traktorer som kan startes på kort varsel. De resterende trenger litt mer kjærlighet før de sveiver i gang, forteller Lars Olav Holø med et smil.
Men det er ikke bare Massey Ferguson bøndene i Skjåk har lagt sin forkjærlighet for. Det skal helst være Massey Ferguson med 2-hjulstrekk.
- 2-hjulstrekk fungerer utmerket. Det er lettere å svinge seg rundt på jordet, man bruker mindre drivstoff og vedlikeholdet er enkelt. Når man skal kjøre med 2-hjulstrekk i bratta som her, så må man kunne å kjøre traktoren. Det handler mye om teknikk og erfaring. Men når det først sitter, kan traktoren brukes til det meste, sier Lars Olav. Men han må innrømme at det er situasjoner der 4-hjulstrekken kommer til sin rett på de bratte jordene.
Selv om de har en forkjærligheten for 2-hjulstrekk, er de nyeste tilskuddene til traktorparken utstyrt med 4-hjulstrekk. Lars Olav og sønnen har blant annet MF 6470 og en MF 6455 som begge blir brukt i den daglige drifta.
Solid forhandler og oppfølging
Når man kjøper nytt utstyr er det viktig å kunne føle seg trygg på produktet, selgeren, forhandleren og oppfølgingen man kan få i etterkant. Det er kombinasjonen av disse faktorene som har gjort at Massey Ferguson har regjert i bygda gjennom så mange år.
- På gården her har vi hatt Massey Ferguson så lenge jeg kan huske. Far min kjørte Massey Ferguson, og da har jeg holdt meg til det merket. MF 135-en og MF 575-en han kjøpte har jeg fortsatt og bruker til diverse arbeid. Det viser jo bare hvor gode traktorer det er, forteller Jan Ove Dagsgard.
Selv om traktorene er gode, er det oppfølgingen og tilgangen på service Jan Ove trekker frem som de viktigste faktorene til at han kjører Massey Ferguson i dag.
- Eiksenteret på Vinstra er utrolig lettvine å forholde seg til. De kjenner området her, og ordner det utstyret vi faktisk trenger. De få gangene jeg har måtte hatt servicehjelp, har det også vært overlegent bra. De er på plass med en gang, og har alltid en løsning på problemet. Det er nok det som veier tyngst, forteller Jan Ove.