Kraftig og nyskapende traktor som tar de største jobbene, med de største redskapene. En traktor fra Massey Ferguson som møter både dagens og morgendagens standarder.
Når man skal utvikle en ny traktor-serie er det lett å tenke i gamle spor og lage forbedrede varianter av gamle modeller. Dette er ikke tilfelle for Massey Fergusson 8S. Dette en traktor som er forbedret i forhold til tidligere modeller, men Massey Ferguson har beholdt lite fra tidligere traktorer med 8S-serien. Her har de gått tilbake til tegnebrettet og det meste er utviklet med et fokus på den moderne bondens behov. Ved å la sine ingeniører tøye og bryte regler, samt teste teknologien i tusenvis av timer, har 8S blitt en kraftig, moderne og komfortabel traktor som passer de norske forholdene perfekt.
Oversikt og komfort
Den største forskjellen på 8S og tidligere modeller er utviklingen av førerhuset. Motoren er plassert vekk fra frontruta og ligger plassert med en avstand på hele 24 cm fra førerhuset slik at det er en markant reduksjon i både støy og vibrasjon. Motorens luftinnsug sitter mellom frontruta og motoren slik at luftinntaket henter inn mest mulig ren luft. Førerhuset er også godt varmeisolert. Førerhusløsningen har Massey Ferguson valgt å kalle Protect-U. Støynivået er her helt nede på 68 dB.
Selve designet på førerhuset er også forandret. 8S kommer med et firestolpet førerhus, med store glassflater for best mulig oversikt i alle retninger. Denne løsningen sørger for at man hele tiden har oversikt over hva som skjer på alle kanter av traktoren. Glassarealet rundt førerhuset tilsvarer hele 6,6 kvadratmeter. Samtidig er det et stort førerhus på 3,4 kubikk. Førerhuset er fylt med oppbevaringsplass.
Traktoren har eget oppbevaringsområde foran rattet og du finner til og med et kjøleskap under passasjersetet.
Samtidig kan du få setet i ekte skinn, og ratt og detaljer i lærimitasjon. Massey Ferguson satser på å gi bonden en skikkelig god følelse på arbeidsplassen gjennom eksklusivitet og komfort. Setet er av særs høy kvalitet og kommer automatisk luftavfjæret, oppvarmet, ventilert og sideveis dempet. Automatisk klimaanlegg med 14 luftdyser sørger for et behagelig klima, og modellene kan fås med mekanisk, aktiv førerhusfjæring.
Instrumenter og håndtering
Siden plassen foran rattet har blitt oppbevaring, og siden førerhuset er designet for å gi deg optimal komfort og plass, har Massey Ferguson samlet det meste av instrumentene på høyre armlene. Her sitter den nye Datatronic 5-terminalen. Designet på Datatronic-5 er veldig lik tidligere varianter, men løsningene er forbedret. Blant annet har man muligheten til å selv bestemme hvilke knapper som skal utføre hvilke funksjoner på kontrollspaken. Kontrollspaken har også fått en minijoystick for presist arbeid med hydrauliske funksjoner. Også redskapsfunksjoner kan du velge å styre fra spaken, da den er kompatible med ISOBUS. Spaken er standard uavhengig av hvilken 8S-modell. Full oversikt får du på informasjonsskjermen som har blitt praktisk plassert på førerhusets fremre, høyre stolpe.
Massey Ferguson sin «alltid på nett» løsning sørger for at all informasjon sendes og lagres i et skylagringssystem slik at du alltid har kontroll. I kombinasjon med den gode informasjonsflyten i traktorens instrumenter får du alltid full kontorfølelse i traktoren, og full oversikt over traktoren fra kontoret.
Arbeidskraft og effekt
Massey Fergusson 8S er den perfekte traktoren for den som trenger mye kraft, og som yter selv på de lave turtallene. Motoren – Stage V AGCO Power – med 6 sylindere på 7,4 liter gir mer dreiemonument og økt effekt ved lave turtall. Motoren er designet for å redusere støy og driftskostnader og gir en maks. effekt på mellom 205 til 265 hk. For transport, kraftuttak og hydrauliske applikasjoner har motoren Engine Power Management som kan sørge for ekstra 20 hk. De fire forskjellige modellene kommer med henholdsvis 205, 225, 245 og 265 hk.
Transmisjoner
Når det kommer til traktorer fra Massey Ferguson har lenge det store salgsargumentet vært traktorens gode transmisjon. Her har markedet blitt godt kjent med Massey Fergusons nye standard gjennom Dyna-4 og Dyna-6. Med dette nye tilskuddet til deres traktorpark legger de to nye transmisjoner på bordet.
Dyna-7 følger på i rekken og er naturlig å sammenligne med forgjengeren Dyna-6, men dette er en mye mer utviklet transmisjon enn bare en enkel forbedring. Dyna-7 har 28 gir både fremover og bakover og girer automatisk mellom gir og grupper. Nå fokuserer transmisjonen på hastighet og skifter gir automatisk i henhold til omdreiningene. Alt du trenger å gjøre er å trykke inn pedalen.
Dyna E-Power er Massey Fergusons første transmisjon med dobbeltkløtsj. Denne er bygget på en base av nye Dyna-7, men med dobbeltkløtsj mellom gruppegirene. Dette gjør at du kan skifte mellom alle gir uten å momentavbrudd.
Dette er en traktor for både nå og fremtiden. Den tar de store jobbene, håndterer de store redskapene, gir deg total kontroll og tar vare på alle dine behov. Nøl ikke med å ta en prat med noen av de ansatte ved ditt lokale Eiksenter, så finner du den modellen som passer for deg.
|
8S.205 |
8S.225 |
8S.245 |
8S.265 |
Motor |
AGCO Power – Stage V – All-in-One teknologi |
|||
Motoreffekter |
6 Sylindre / 7,4 liter |
|||
Transmisjoner |
DYNA-7 eller Dyna E Power |
|||
Maks. effekt ved 1.850 o/min |
205 hk |
225 hk |
245 hk |
265 hk |
Maks. effekt EPM |
225 hk |
245 hk |
265 hk |
285 hk |
Maks. dreiemoment ved 1000 ÷ 1500 o/min |
900 Nm |
1000 Nm |
1100 Nm |
1200 Nm |
Motor | 7,4 liter agco power stage v all-in-one teknologi 6 sylindret |
Maks effekt | 205 - 265 hk |
Transmisjon | dyna-7 eller dyna e power |
Maks dreiemoment | 900 - 1200 Nm |