Tekst: Lars Ovlien | Foto: Lars Ovlien
– Gården min ligger i Hyggen, nede ved Drammensfjorden, så uansett hvor jeg skal for å hente for eksempel et lass grus er det bakker og tilhørende bremsing, forteller Inge Gustavsen.
Han er den første i Norge som har fått GKN Traktor Retarder på en MF-traktor. Jordbærbonden og entreprenøren bruker traktoren til å trekke både krokhenger, dumperhenger og flyttehenger. Med 15-20 tonn på hengeren og traktoren i tillegg, blir totalvekten fort 25-30 tonn.
– Da jeg investerte i en ny MF 7726 Dyna-VT fra Eiksenteret Lier, ville jeg sørge for å ha best mulige bremser. Erfaringen så langt er at elektromagnetisk brems fungerer mer effektivt, samtidig som den gir mye bedre kjørekomfort og en mer avslappet kjørestil.
Raskere i nedoverbakke
GKN Traktor Retarder fra GKN Land Systems består av to magneter som kobles til kraftuttaket foran, og fungerer ved at de bremser motoren direkte gjennom frontkraftuttaket. Dette gir et bremsemoment på inntil 900 Nm ved 1000 o/min, noe som tilsvarer 122 hk kraft.
– Siden jeg har bedre og sikrere bremser tør jeg å slippe på mer i nedoverbakke. Dermed lager jeg mye mindre kø, og kjøringen blir mye mer effektiv, forklarer Gustavsen.
– Bremsene er av samme type som du får på store lastebiler, og funksjonen er omvendt av for eksempel å dra en fres, da kreftene går andre veien. Det spiller ingen rolle hvor stort turtall du kjører på eller hvilken hastighet du har; bremsen virker like godt uansett.
Enkel å bruke
For å koble inn bremsen trykker Gustavsen bare på en knapp som hører til kraftuttaket foran. En spak avgjør bremseeffekten.
– Selv om jeg ikke har kjørt så lenge, merker jeg at det er mye mer komfortabelt enn med en vanlig brems. Jeg bruker den ikke bare i bratte bakker, men også når jeg for eksempel kjører inn mot veikryss. Egentlig trenger jeg ikke bruke bremsepedalen i det hele tatt.
Du kan også hekte på inntil 660 kilo ekstra frontvekter når du har elektromagnetiske bremser. Den økte totalvekten gjør det mulig å dra større hengere.
Et naturlig valg
Stadig flere bruker traktor og tilhenger til tungtransport, og norske kunder har lenge etterlyst en effektiv motorbrems. For Inge Gustavsen var valget enkelt.
– En elektromagnetisk brems koster omtrent det samme som å skifte bremser én gang. Det er en billig forsikring når jeg vet at jeg har tunge lass og mange bakker. Dessuten er den nærmest vedlikeholdsfri, poengterer han.