Skip to main content
Til toppen
Først i Norge med elektromagnetisk brems
GKN traktor retarder_MF 7726_gustavsen
Inge Gustavsen fra Hyggen i Røyken er godt fornøyd med GKN Traktor Retarder elektromagnetisk brems på sin nye MF 7726 Dyna-VT. Den gjør kjøringen både sikrere og mer komfortabel. Foto: Lars Ovlien.

Først i Norge med elektromagnetisk brems

Inge Gustavsen fra Røyken kjører mange tunge lass i bakkene ned mot Drammensfjorden. Med GKN Traktor Retarder på sin MF 7726 Dyna-VT har kjøringen blitt både mer effektiv og komfortabel.

Tekst: Lars Ovlien | Foto: Lars Ovlien

– Gården min ligger i Hyggen, nede ved Drammensfjorden, så uansett hvor jeg skal for å hente for eksempel et lass grus er det bakker og tilhørende bremsing, forteller Inge Gustavsen.

Han er den første i Norge som har fått GKN Traktor Retarder på en MF-traktor. Jordbærbonden og entreprenøren bruker traktoren til å trekke både krokhenger, dumperhenger og flyttehenger. Med 15-20 tonn på hengeren og traktoren i tillegg, blir totalvekten fort 25-30 tonn.

Selve bremsen består av to magneter som virker mot hverandre, og bremseeffekten på inntil 122 hk overføres via kraftuttaket til motoren, der den gjennom drivverket bremser alle fire hjulene samtidig. Det er både effektivt og behagelig. Foto: Lars Ovlien.

MAGNETER: Selve bremsen består av to magneter som virker mot hverandre, og bremseeffekten på inntil 122 hk overføres via kraftuttaket til motoren, der den gjennom drivverket bremser alle fire hjulene samtidig. Det er både effektivt og behagelig. Foto: Lars Ovlien.

– Da jeg investerte i en ny MF 7726 Dyna-VT fra Eiksenteret Lier, ville jeg sørge for å ha best mulige bremser. Erfaringen så langt er at elektromagnetisk brems fungerer mer effektivt, samtidig som den gir mye bedre kjørekomfort og en mer avslappet kjørestil.

Raskere i nedoverbakke

GKN Traktor Retarder fra GKN Land Systems består av to magneter som kobles til kraftuttaket foran, og fungerer ved at de bremser motoren direkte gjennom frontkraftuttaket. Dette gir et bremsemoment på inntil 900 Nm ved 1000 o/min, noe som tilsvarer 122 hk kraft.

Ved hjelp av en enkel spak avgjør du hvor mye bremseeffekt den elektromagnetiske bremsen har. En lysindikator ved spaken viser om bremsen er slått på eller ikke. Foto: Lars Ovlien.

LYSINDIKATOR: Ved hjelp av en enkel spak avgjør du hvor mye bremseeffekt den elektromagnetiske bremsen har. En lysindikator ved spaken viser om bremsen er slått på eller ikke. Foto: Lars Ovlien.

– Siden jeg har bedre og sikrere bremser tør jeg å slippe på mer i nedoverbakke. Dermed lager jeg mye mindre kø, og kjøringen blir mye mer effektiv, forklarer Gustavsen.

– Bremsene er av samme type som du får på store lastebiler, og funksjonen er omvendt av for eksempel å dra en fres, da kreftene går andre veien. Det spiller ingen rolle hvor stort turtall du kjører på eller hvilken hastighet du har; bremsen virker like godt uansett.

Enkel å bruke

For å koble inn bremsen trykker Gustavsen bare på en knapp som hører til kraftuttaket foran. En spak avgjør bremseeffekten.

– Selv om jeg ikke har kjørt så lenge, merker jeg at det er mye mer komfortabelt enn med en vanlig brems. Jeg bruker den ikke bare i bratte bakker, men også når jeg for eksempel kjører inn mot veikryss. Egentlig trenger jeg ikke bruke bremsepedalen i det hele tatt.

Du kan også hekte på inntil 660 kilo ekstra frontvekter når du har elektromagnetiske bremser. Den økte totalvekten gjør det mulig å dra større hengere.

Et naturlig valg

Stadig flere bruker traktor og tilhenger til tungtransport, og norske kunder har lenge etterlyst en effektiv motorbrems. For Inge Gustavsen var valget enkelt.

– En elektromagnetisk brems koster omtrent det samme som å skifte bremser én gang. Det er en billig forsikring når jeg vet at jeg har tunge lass og mange bakker. Dessuten er den nærmest vedlikeholdsfri, poengterer han.

Slik ser GKN Traktor Retarder fra GKN Land Systems ut forfra når dekselet er på. Foto: Lars Ovlien.

MED DEKSEL: Slik ser GKN Traktor Retarder fra GKN Land Systems ut forfra når dekselet er på. Foto: Lars Ovlien.
Lenker
Min side