Tekst: Lars Ovlien | Foto: Tom Arild Støle
– Jeg kjøpte en MF 3050 bare et par år etter at den kom, men da jeg fikk muligheten til å ta over en gård, trengte jeg en større modell. Det har jeg ikke angret én dag på, forteller Olaf Ougland.
I 1991 var han fortsatt sjømann og jobbet på cruiseskip i Karibien. Da han og kona fikk tilbud om å ta over en gård i Konsmo i Vest-Agder, mønstret han av med glede. Som nybakt bonde investerte han i en MF 3065, og den er han fortsatt veldig glad i.
– Å bli bonde var en fin overgang. Jeg har ingen i nærmeste familie som har drevet gård, så det ble mye nytt. I dag driver jeg med sau og bruker traktoren til fôrhåndtering. Jeg investerte i en MF 5610 for noen år siden, men selv om MF 3065-traktoren er nummer to-traktor, er den i daglig bruk. Den er fortsatt i bruk i skogen, påmontert beskyttelsesutstyr under og vinsj.
Vågal lansering
Da MF 3000-serien ble lansert i 1986, var det et dristig valg fra Massey Ferguson. Dagens produktsjef Ole Jakob Rustad begynte i Eik-kjeden samme år, og har fulgt 3000-serien siden.
– Tidligere var elektronikk et tilleggsvalg på mekaniske traktorer, men i 3000-serien var elektronisk hydraulikk og trepunktsregulering standard. Det samme var elektronisk styring av transmisjon og overvåking av girkassa som styrte gruppeskiftene. Det var egentlig få elektroniske feil, men vi sleit med en del mekaniske problemer med girkassa de første årene, forklarer han.
Ougland har ikke merket noe til det.
– Folk sa den gangen at all elektronikken var galskap, men jeg har ikke hatt noen feil. Det gjelder også kløtsj, girkasse og motor på traktorene, verken på MF 3050-modellen jeg hadde først eller MF 3065-modellen jeg har hatt i 25 år, forteller 70-åringen stolt.
Brukervennlig og praktisk
MF 3000 fikk etter hvert Dynashift 4-trinns hurtiggir, som er det samme prinsippet som MF bruker i dag. MF 3000-serien hadde automatisk inn- og utkobling av firehjulstrekk og firehjulssperre, og flere andre nyvinninger som forenklet hverdagen for føreren. MF har egentlig ikke gjort noen vesentlig endring på styring av trepunktshydraulikken.
– Jeg har kjørt 12 500 timer med min MF 3065, og selv om den er litt falmet i lakken er alt originalt. Jeg har vel skiftet en starter, en dynamo og en eksospotte, men den er i tipp-topp stand og mangler ikke engang en lyspære, poengterer Ougland.