Skip to main content
Til toppen
Skal være best på service

Serviceapparatet i Eikmaskin. Fra venstre: servicesjef Valtra Terje Kjemperud, FUSE Product Engineer Jens Gjølga, Fendt-spesialist Martin Algarheim, MF-spesialistene Syver Bjørgo og Henning Tørnby, Fendt- og høstemaskinspesialist Eskil Riis og servicesjef Per Morten Aasegård. Valtraspesialist Nils Sand var ikke til stede da bildet ble tatt.

Skal være best på service

Norsk Landbruk ba nesten 800 lesere om å rangere verkstedopplevelsen sin. Med 4,9 i gjennomsnittscore ble Eiksenteret kåret til den beste verkstedkjeden. Eiksenteret fikk spesielt skryt for å ha flinke mekanikere og god delebestilling. Dette er et resultat av langsiktig jobbing på alle plan.

Tekst og foto: Lars Ovlien

– Vi har jobbet med opplæring av mekanikere, selgere og andre i kjeden over mange år, og har samtidig mange trofaste mekanikere med lang fartstid i kjeden. Da får vi erfarne folk med oppdatert kunnskap, og det er nok hovedårsaken til at vi får så gode tilbakemeldinger i undersøkelsen til Norsk Landbruk, sier servicesjef Per Morten Aasegård.

Han er øverste sjef for service for Massey Ferguson, Fendt, høstemaskiner og redskap hos Eikmaskin. Kollega Terje Kjemperud har serviceansvar for Valtra.

– Du er aldri utlært i denne bransjen, det er alltid noe nytt. Derfor jobber vi målrettet med å bli bedre hele tiden, og har dedikerte personer både til de ulike traktormerkene, på høsteutstyr og på grasutstyr, understreker Aasegård.

Travel vinter

Om vinteren er det spesielt travelt på Eikmaskin, Eiksenterets hovedkontor. Her har de eget kurssenter med verkstedhall og to undervisningsrom, hvor mekanikere og selgere fra hele landet får oppdatert kunnskapen sin.

– Det skjer noe her nesten konstant, og særlig nå om vinteren. I tillegg er vi hele tiden på turer til fabrikkene. Utover våren skal vi blant annet på graskurs og til AGCO sin treskerfabrikk i italienske Breganze, forteller Aasegård.

Alt samlet i en app

AGCO-konsernet har utviklet app-en Tech Connect, som samler all dokumentasjon og kommunikasjon. Her ligger alle verkstedmanualer, instruksjonsbøker og delekataloger.

– Poenget er å samle all informasjon ett sted, slik at en servicesak ikke stopper opp fordi en enkeltperson blir sjuk eller borte. Med Tech Connect er det kort vei fra mekanikerne ute på Eiksenteret til oss, og fra oss er veien videre kort til ekspertene hos produsentene. Tilbakemeldingene fra mekanikerne har vært gode. De kan enkelt laste opp bilder og video, og det går en rød tråd fra feilen skjer til saken er løst, forklarer Aasegård.

– For oss er det viktig at du som kunde skal kunne stole på at Eiksenteret har kunnskapen de trenger for å hjelpe deg, og samtidig får den støtten de trenger fra oss sentralt. Det jobber vi med hver eneste dag, legger han til.

Lenker
Min side