Skip to main content
Til toppen
Styrker samarbeidet med Grimme

Eikmaskin starter samarbeid med Grimme Skandinavien AS. Fra venstre: Øystein Aas-Hveem, teknisk support for Grimme i Norge, Heine Hylleberg, salgsansvarlig i Grimme Skandinavien, delesjef Brede Høgset hos Eikmaskin og produktsjef Ole Jørgen Baarlid hos Eikmaskin. Foto: Kjersti Dolvik.

Styrker samarbeidet med Grimme

Eikmaskin starter samarbeid med Grimme Skandinavien AS. Dette innebærer blant annet at utvalgte Eiksentre i de store potetdistriktene vil bli sterkere på kundestøtte og deleleveranser, mens Grimme har ansatt en norsk tekniker.

Tekst: Lars Ovlien | Foto: Kjersti Dolvik

– Vi starter samarbeidet med Grimme Skandinavien AS fra 1. januar 2017, og får en ny dedikert servicetekniker og kunderådgiver i Norge, sier produktsjef Ole Jørgen Baarlid hos Eikmaskin.
Grimme Skandinavien er Grimmes datterselskap i Danmark, og det innebærer kortere vei til deler og eksperter. Som et ledd i denne avtalen vil dermed Eiksentre i de store potetdistriktene kunne yte kundene enda bedre rådgivning og service.
– Det er viktig for oss å lytte til signaler både fra både kundene og Eik-kjeden. Den nye avtalen vil gi oss tilgang til et større lager av relevante deler i Danmark. Deleforsyning og serviceoppfølging vil i hovedsak gå direkte fra Grimme Skandinavien til de respektive Eiksentrene, noe som helt klart vil gi en høyere leveringsgrad og bedre service.

En unik posisjon

De siste 40 årene har Eikmaskin og Grimme bygd opp en helt unik posisjon i det norske markedet. Grimme er markedsleder på hele porteføljen med hyppere, settere, strengleggere og høstere. I 2016 solgte Eik-kjeden seks toraders høstere, mens de så langt i år allerede har solgt flere.
– I fjor hadde vi en markedsandel på 94 prosent på potethøstere, og vi ser en klar trend mot større maskiner. Dette er kunder som investerer i store maskiner som i mange tilfeller går under en meget hektisk innhøstingsperiode, og da må både service og deleforsyning være helt på topp. Vår målsetning er hele tiden enda mer fornøyde kunder, understreker Baarlid.
Service og vedlikehold i vinterhalvåret kan i stor grad hindre kostbar driftsstans i høsteperioden.
– Det vil i langt større grad enn tidligere bli satset på vinterservice for våre kunder.

Hurtig levering

Reservedelslageret hos utvalgte Eiksentre vil optimaliseres og utvides, i tett samarbeid med eksperter fra Grimme Skandinavien.
– Vi vil hurtig og enkelt kunne levere de riktige reservedelene direkte til Eiksentrene når det er nødvendig. Samtidig vil både service- og delepersonale få opplæring i Danmark og Tyskland for å bygge kompetanse på alle de tekniske systemene som er tilgjengelige innen potetdyrking i Norge, forklarer Heine Hylleberg, salgsansvarlig i Grimme Skandinavien.
– Vårt felles mål er å øke kompetansen slik at hver enkelt servicetekniker kan være en aktiv sparringpartner for kunden når det gjelder praktisk bruk av Grimme-maskinene.

Ny rådgiver

Som et ledd i avtalen har Grimme Skandinavien også ansatt Øystein B. Aas-Hveem som ny servicetekniker og kunderådgiver. Han er utdannet agronom fra Tomb Jordbruksskole og har blant annet jobbet for Eiksenteret Sarpsborg tidligere. Han er en erfaren og særdeles dyktig servicetekniker med stor innsikt i tekniske problemstillinger.
– Jeg gleder meg til å ta fatt på nye oppgaver sammen med et dedikert team fra Grimme. Det blir spesielt morsomt å få muligheten til å fokusere på Grimme, som jeg har hatt en spesiell interesse for siden jeg startet hos Eiksenteret i 1998, sier Aas-Hveem.
Sammen med kollegaer fra Norden og Tyskland skal han utvikle service og rådgivning på Grimme-produktene.
– Kundene blir stadig mer profesjonelle, og maskinene mer avanserte. Da må vi være klare til å bistå slik at eventuell nedetid blir minst mulig, uansett hvor i landet du holder til.

 

Lenker
Min side