Skip to main content
Til toppen
Men in Black

Bjørn Furu (til høyre) sammen med sønnene Anders Ruud Furu, Øyvind Ruud Furu og sjåfør Øystein Buch (til venstre) foran en sort 2016-modell Fendt og en 30 tonns Kobelco gravemaskin. Foto: Lars Ovlien.

Men in Black

Siden 2000 har Maskinentreprenør Bjørn Furu hatt nesten 30 Fendt-traktorer. Han var så fornøyd med sine fire sorte Fendt-modeller at han like godt fikk lakkert en 30-tonns Kobelco gravemaskin i samme farge. Da snakker vi Men in Black.

Tekst: Lars Ovlien | Foto: Lars Ovlien

– Jeg kontaktet produktsjef Jørgen Skjelin hos Eikmaskin, som skaffet meg RAL-koden på fargen svart brilliant. Det er samme farge jeg valgte på de fire Fendt-ene vi kjøpte i fjor. Koden sendte vi til Kobelco-fabrikken i Japan, som lakkerte den 30 tonn store gravemaskinen for oss, forteller Bjørn Furu.
Siden han kjøpte sin første Fendt har han vært entusiast. I dag inkluderer maskinparken to Fendt 939, en Fendt 936 og en Fendt 724 levert fra Eiksenteret Sarpsborg.
– Alle vet at det er vi som kommer i de sorte traktorene, og nå har vi samme farge på den nye gravemaskinen. Det kostet litt, men så er det fryktelig moro å en gang i livet kunne gjøre noe sånt.

En splitter ny Kobelco 30 tonns gravemaskin lakkert i svart brilliant, samme farge Bjørn Furu har valgt på Fendt-traktorene sine. Foto: Lars Ovlien.

Gode kjøreegenskaper

I 1990 begynte Bjørn Furu å jobbe for broren sin, før han startet eget i 1999. Året etter kjøpte han sin første Fendt, en Fendt 716, og til sammen har det blitt 27 eller 28 ulike traktorer.
– Jeg hadde en MF og en John Deere som jeg byttet inn, og så har det ballet på seg til vi har to av toppmodellene i dag. Fendt er veldig stabile og gode å kjøre langs veien. Samtidig er de kompakte, og med Nokia TRI2-dekk får vi dem smale nok til å komme til på trange plasser, forteller Furu.
Fendt Reaction styresystem gjør at hjulene retter seg opp igjen etter en sving, noe som sammen med Fendt Stability Control gir traktoren god retningsstabilitet.

Fra én til ti ansatte

Bjørn Furu har bygd entreprenørvirksomheten stein på stein de siste 18 årene. Det har gitt resultater.
– I dag er vi ti fast ansatte, og cirka like mange innleide sjåfører. I tillegg til traktorene har vi ti gravemaskiner. Hovedsakelig jobber vi med utgraving av tomter til eneboliger, tomannsboliger og rekkehus i Oslo-området, blant annet på Norstrand og i Holmenkollen. Det blir fort 80-100 tomter i løpet av året. Vi gjør alt av graving, asfaltering, sprenging og anleggsgartnerjobb. Traktorene brukes til blant annet massetransport, og to av dem går i snøbrøyting om vinteren, forteller han.
Bak traktorene henger det Foss-Eik dumperhengere lakkert i samme farge.
– Alle hengerne har luftbremser, og tre av dem har sving på bakakslingen for at de skal følge traktoren bedre. Det fungerer veldig bra.

Maskinparken til Maskinentreprenør Bjørn Furu inkluderer to Fendt 939, en Fendt 936 og en Fendt 724 levert fra Eiksenteret Sarpsborg. Alle med hver sin Foss-Eik dumperhenger.

Fornøyd med servicen

– Siden starten har vi kjørt 80 000 timer med Fendt, og det uten noen store havarier. Selv om traktorene kan være dyre i innkjøp er totaløkonomien veldig gunstig. Fendt er også gjerrig på drivstoff.
Service er en viktig del av totalbildet.
– Vi har serviceavtale med Eiksenteret Sarpsborg, og det er Kristian Minge som skrur mye for oss. Det er vi veldig fornøyd med, understreker Furu.
I tillegg til entreprenørfirmaet har han gård på Kråkstad i Ski.
– Sønnen mine Anders og Øyvind er begge sjåfører i firmaet. Vi kjører jo litt på jordet, men med så mye å gjøre i entreprenørforretningen begrenser det seg.

Komforten er viktig

Fendt er kjent for sin innovative teknologi, med den unike Vario-transmisjonen. Stadig flere entreprenører velger Fendt til tunge oppgaver, både på grunn av teknologi, økonomi og komfort. Med luftavfjæret førerhus, lavt støynivå og enkel betjening blir arbeidshverdagen litt enklere.
– Vi kjører 5000-6000 timer på tre år før vi bytter dem ut, og da er det viktig at føreren sitter godt og er effektive. Derfor har vi blant annet evolution-setene med aktiv fjæring og justerbar seterygg, samt originale LED-lys fra traktoren på fabrikk, sier Bjørn Furu.

Bjørn Hanssen i Eiksenteret Sarpsborg og entreprenør Bjørn Furu foran den svarte maskinparken. Foto: Lars Ovlien.
Lenker
Min side