Trepunktshydraulikken endret landbruket
Christian Eiks gode relasjon til den irske oppfinneren Harry Ferguson bidro til at Eik Maskinforretning ble norsk eneimportør og første land utenfor Storbritannia som innførte Ferguson-traktorer. Tidlig på 1930-tallet begynte Ferguson å utvikle trepunktsoppheng for redskaper bak på traktorene. Denne oppfinnelsen revolusjonerte landbruket og finnes på alle moderne traktorer den dag i dag.
Etter andre verdenskrig eksploderte etterspørselen etter traktorer og ut på 50-tallet hadde Eikmaskin en markedsandel på 60-70%. En av årsakene var at Ferguson TE-20, mer kjent som Gråtass, nær sagt ble allemannseie fra 1947 og fremover.
– Det er hyggelig og gøy å ha en kjendis som Gråtass i porteføljen, men vel så stolt er jeg over at vi har overlevd og klart å utvikle oss i 100 år. Vi har klart å komme ut av tøffe perioder ved å finne nye løsninger, sier Kjempekjenn.
Lokalt eierskap ble suksess
Eikmaskin hadde gode år på 60- og 70-tallet, og da selskapet opplevde likviditetsproblemer på 80-tallet vendte Eikmaskin blikket mot USA og franchisemodellen. Fra 1985 fikk ansatte i Eikmaskin muligheten til å kjøpe opp og starte egne virksomheter rundt om i landet. I dag er det 47 Eiksentre fra nord til sør, og Eikmaskin hadde i 2021 en samlet årlig omsetning på 2,3 milliarder kroner.
– At vi også finnes på små steder hvor det er lokale eiere som kjenner sitt område er en konkurransefordel. Partnerskapet mellom kjedegiver og kjedetaker er en viktig drivkraft, sier Kjempekjenn.
En av dem som i 1985 våget å satse på franchise var Tore Grøndahl, som i dag er pensjonist. Han ser tilbake på 48 år i Eikmaskin, først som selger, deretter som eier av det som i dag er Eiksenteret Kløfta.
– Det føltes ganske trygt å gå fra å være selger til franchisetaker, for vi hadde jo en del etablerte kunder. Det har alltid vært viktig for oss å bygge kundeforhold som skal vare, ikke bare å tjene penger, smiler Grøndahl.
Oppfølging av kundene har vært Eikmaskin sitt mantra siden starten, og kommer tydelig frem i reklamemateriell fra 1945: «Vi legger stor vekt på å sette Dem grundig inn i bruken slik at De kan stelle maskinen godt. Våre erfarne service-folk står alltid til tjeneste med råd og dåd.»